Vervelende start Ferrari in Mexico: Leclerc crasht in tweede training
Max Verstappen heeft in de tweede vrije training voor de GP van Mexico-Stad de zesde tijd neergezet. George Russell was de snelste.
De oefensessie stond in het teken van een bandentest voor Pirelli en was dus niet van grote betekenis voor dit raceweekend. Opvallend was wel een stevige crash van Charles Leclerc.
Eerder op vrijdag waren Ferrari-rijders Carlos Sainz en Leclerc in de eerste training sneller dan Verstappen en Sergio Pérez, die in Mexico zijn thuisrace rijdt.
De vrije trainingen zijn juist in Mexico van belang. Het circuit ligt er dik 2.000 meter boven de zeespiegel en dat heeft gevolgen voor de auto's. De motoren hebben het moeilijk met het gebrek aan zuurstof.
Helemaal gelukkig met de bandentest voor Pirelli in de tweede oefensessie zullen de coureurs dan ook niet geweest zijn. Bijna al het werk moest in de eerste training verzet worden.
Daarin reed ook Nyck de Vries (volgend jaar AlphaTauri-coureur) zijn rondes over het circuit Autódromo Hermanos Rodríguez. Hij deed dat in de Mercedes van Russell. De Vries kreeg de taak van alles uit te proberen en zette daarom slechts de achttiende tijd neer.
Verstappen kwam in de eerste training niet aan de tijden van de Ferrari's. Zijn beste ronde kwam tot een voortijdig einde, toen hij plots van de baan vloog. De wereldkampioen had geen grip en draaide om zijn as uit de bocht. Zichtbare schade leverde dat niet op.
Schade was er wel voor andere coureurs. De auto van rookie Liam Lawson vloog na pech in de fik: door de hitte in Mexico-Stad koelen de wagens maar nauwelijks en kan een klein defect al brand opleveren.
Die brand in de AlphaTauri van Lawson zorgde voor een rode vlag. Omdat die een paar minuten voor het einde van de sessie werd gehesen, was er geen kans meer voor Verstappen om een poging tot de snelste ronde te doen.
In de tweede training werden er dus nieuwe banden onder de auto's gezet, om die te ontwikkelen voor volgend seizoen. Verstappen reed op die nieuwe Pirelli's zijn rondes en dook toen dat verplichte nummer er op zat snel de pitstraat in.
Na een dik half uur rijden belandde Leclerc achterwaarts in de kussens. Ook de Monegask verloor op het gladde Mexicaanse asfalt de controle over zijn auto.
Zijn auto leek behoorlijk beschadigd. Leclerc zelf was in orde.
Nadat de rode vlag die erop volgde was opgeheven, werd de tijd van Russell niet meer aangescherpt. Uiteindelijk is er na de eerste dag van de Grand Prix van Mexico-Stad nog niet heel veel duidelijk geworden, behalve dat Ferrari flink aan de bak moet om de wagen van Leclerc op te lappen.