Het distributiecentrum van Bol.com
NOS NieuwsAangepast

Ahold Delhaize brengt bol.com toch nog niet naar de beurs

Bol.com gaat in de tweede helft van dit jaar toch niet naar de beurs. Eerder kondigde moederbedrijf Ahold Delhaize aan het bedrijf naar de beurs te willen brengen, met nog wel het voorbehoud dat dat afhankelijk zou zijn van de marktomstandigheden.

Die omstandigheden zijn veranderd, en de tweede helft van dit jaar is niet meer de juiste tijd voor een beursgang, zegt het bedrijf nu. Ze gaan er opnieuw naar kijken als de marktomstandigheden beter zijn.

De omzet bij bol.com was in het tweede kwartaal van dit jaar iets lager dan in dezelfde periode vorig jaar, 2,1 procent minder. Een jaar eerder lag de omzet bij bol.com hoog vanwege de coronacrisis. Veel mensen bestelden toen producten online.

Boodschappen

Bij moederbedrijf Ahold Delhaize steeg de omzet in het afgelopen kwartaal naar 21,4 miljard euro. Vooral in de Verenigde Staten verkocht het bedrijf meer. De omzet steeg daar met 7,7 procent en ook de sterke dollar hielp mee. De VS is goed voor bijna twee derde van de totale omzet van het supermarktconcern. In Europa groeide de omzet ook, met ruim 4 procent.

In een toelichting op de cijfers zegt bestuursvoorzitter Frans Muller dat de omzetgroei ook deels door inflatie komt. Producten zijn duurder geworden, maar niet alle prijsstijgingen die hun leveranciers doorvoeren berekenen ze door aan de klant, zegt hij.

Muller zegt dat hij zich ook zorgen maakt om huishoudens die in de problemen raken, en dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt door te onderhandelen met leveranciers. Volgens hem laat het bedrijf alleen prijsstijgingen toe die verklaarbaar zijn door bijvoorbeeld gestegen grondstofprijzen.

Marges

Ahold Delhaize rapporteert iets lagere marges dan vorig jaar rond deze tijd. Dat betekent dat het bedrijf wat minder overhoudt na aftrek van de kosten. Volgens het bedrijf komt dat vooral door gestegen kosten voor loon, distributie en energie. Vooral in Europa daalde de marge, volgens Muller onder meer doordat Europa een zwaardere tik krijgt dan de Verenigde Staten van de gestegen energieprijzen.

Onderaan de streep bleef 603 miljoen euro winst over, ten opzichte van 540 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Onderzoeksbureau GfK berekende dat een gemiddeld gezin 18,5 procent meer kwijt is aan boodschappen in de supermarkt. Dat is gemiddeld in negen supermarktketens, niet specifiek bij Albert Heijn. Voor een gezin zou dat neerkomen op 1500 euro meer per jaar.

Muller herkent zich niet in dat percentage. Op basis van hun eigen berekeningen inclusief aanbiedingen is de prijsstijging bij Albert Heijn volgens het bedrijf lager dan die 18,5 procent.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl