Reizigers probeerden de ruiten in te slaan, zodat omstanders er flesjes water doorheen konden gooien
NOS NieuwsAangepast

Reizigers met 40 graden urenlang vast in Thalys: 'Mensen sloegen ruiten in'

Enkele honderden mensen hebben gisteravond urenlang vastgezeten in een trein van Thalys, die onderweg was van Parijs naar Amsterdam. Omdat de airco was uitgevallen, liep de temperatuur in de wagons snel op. Thalys laat in een reactie weten dat de getroffen reizigers, die pas vanmorgen hun weg konden vervolgen, een "uitzonderlijke commerciële compensatie" krijgen.

Vijf minuten na vertrek uit Parijs, waar het gisteren 40 graden was, kwam de Thalys stil te staan bij het station van de Parijse voorstad Saint-Denis. Tijdens het oponthoud viel de airco uit en mochten passagiers de deuren niet openen, vertelt de Vlaamse Tom van Heymbeeck, die in de trein zat. Volgens hem werd gezegd dat dat was om de veiligheid van de reizigers te waarborgen, omdat de trein tussen twee sporen in stond.

"Uiteindelijk hebben we 3,5 uur in een trein zonder airco gezeten", blikt hij terug. "Na een uur was ook alle drank op die in de trein aanwezig was. Vanaf toen was het, bij wijze van spreken, ieder voor zich. Sommige mensen zijn ruiten gaan inslaan."

In de video in onderstaande tweet is te zien dat de treindeur vanzelf weer dichtgaat nadat reizigers die hadden geopend. Daarna slaan de passagiers het raam van de deur in:

Vanaf het perron van station Saint-Denis probeerden mensen flesjes water door de opengebroken ruiten te gooien. "Wij zagen dat station en de mensen daar", zegt Van Heymbeeck. "En wij zaten daar, in die trein waarin het meer dan 40 graden was. Toen zijn mensen begonnen met water gooien."

Dat is te zien op deze beelden:

Uiteindelijk werden de passagiers gisteren rond 23.00 uur 's avonds geëvacueerd uit de trein, die kort na 18.40 uur was vertrokken uit Parijs. Omdat er op dat tijdstip geen treinen meer vertrokken in de richting van Brussel en Amsterdam, moesten reizigers in een slaaptrein overnachten op het internationale station Gare du Nord.

Thalys-personeel deelde water, versnaperingen en dekens uit, schrijft de Vlaamse omroep VRT NWS. De passagiers kregen te horen dat ze vanochtend vroeg op de eerste Thalys zouden kunnen stappen.

'Geen communicatie'

Van Heymbeeck, onderweg naar Brussel, vond een hotel in de buurt van het station waar hij de nacht heeft doorgebracht. "Maar andere mensen hebben wel in de trein geslapen", zegt hij. Ook waren er volgens hem meerdere Nederlanders die vannacht met een Flixbus naar Amsterdam zijn gegaan.

De Vlaming hekelt de informatievoorziening van Thalys. "Er was absoluut geen communicatie. En je kon ook je tickets niet omboeken, dus je had geen zekerheid dat je vanochtend echt mee kon", vertelt hij vanuit de eerste Thalys-trein die vanmorgen na zo'n twee uur vertraging uiteindelijk vertrok. Voor de zekerheid had hij een extra ticket gekocht voor deze trein, zodat hij zeker wist dat hij aan boord mocht.

Compensatie

Ook andere passagiers zijn op sociale media kritisch op de aanpak van Thalys. De spoorvervoerder laat in een reactie weten dat de getroffen passagiers "een uitzonderlijke commerciële compensatie" krijgen en biedt excuses aan voor de "uitzonderlijke situatie".

De compensatie bestaat uit een Thalys-voucher ter waarde van 250 procent van de ticketprijs. Deze vouchers zijn een jaar lang geldig. Als reizigers liever niet opnieuw met de trein reizen kunnen ze hun gehele ticketbedrag teruggestort krijgen op hun bankrekening.

De situatie ontstond gisteren door een materieelprobleem als gevolg van de hitte, meldt een woordvoerder. Volgens hem is meerdere keren geprobeerd om de trein opnieuw op te starten, maar dat lukte niet. Daardoor werd uiteindelijk besloten dat alle reizigers moesten worden geëvacueerd. Omdat de trein tussen twee sporen stond op "een druk spoorwegknooppunt", moesten daarvoor eerst allerlei veiligheidsmaatregelen worden getroffen.

De Thalys-woordvoerder geeft verder aan dat de airco niet constant buiten werking was. De trein heeft volgens hem meer dan drie uur stilgestaan, de helft van de tijd zou de airco het nog wel hebben gedaan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl