Brands over Everton-tijd: 'Benítez kent een speler en de eigenaar gaat daarin mee'
Marcel Brands had het liefst veel meer uit zijn periode als technisch directeur van Everton willen halen. De kersverse algemeen directeur van PSV, op 1 juli begon hij in Eindhoven, had het Engelse avontuur "voor geen goud" willen missen, maar voelde ook dat het soms onbegonnen werk was.
"Everton is een prachtige club, maar uiteindelijk heb ik niet de voldoening gekregen die ik graag had willen hebben. Zodra je denkt dat je een beetje de grip hebt, verlies je die ook weer heel snel", vertelt Brands, bij PSV de opvolger van Toon Gerbrands.
Brands stapte in de zomer van 2018, na acht jaar als technisch directeur van PSV te hebben gewerkt, over naar Everton, naar de Premier League. Het bleek in eerste instantie een schot in de roos. Hij trad in 2019 zelfs toe tot het bestuur van de club, die in april 2021 zijn contract verlengde. Daarna werd het onrustig.
Discussie over aanblijven Ancelotti
Zo werd vorig jaar tegen de zin van Brands in coach Rafael Benítez aangesteld als opvolger van Carlo Ancelotti. "Ik heb destijds als Brugman moeten praten om Ancelotti in het zadel te kunnen houden", vertelt Brands. "De eigenaren keken er heel simpel naar en zeiden: 'Er is drie keer verloren, Marcel, doe er wat aan'."
"Ancelotti vertrok uiteindelijk naar Real Madrid, omdat hij niet meer de steun van de eigenaren voelde. Ontzettend zonde. Ancelotti is niet alleen een uitstekende trainer, maar ook een fantastisch mens."
Met Real Madrid won Ancelotti dit jaar de Champions League en de Spaanse landstitel.
Bij PSV stelde Marcel Brands de op het hoogste niveau als coach debuterende Ruud van Nistelrooij aan.
Ook bij het aantrekken van nieuwe spelers voelde Brands steeds minder steun bij Everton, doordat Benítez rechtstreeks zaken deed met grootaandeelhouder Farhad Moshiri.
"Een transfer wordt er dan doorheen gedrukt omdat de manager een speler kent en de eigenaar daarin meegaat onder het mom: 'Marcel, je hebt misschien wel gelijk, maar zie het maar als een kadootje voor de manager.'"
Vroegtijdige beëindiging contract
Uiteindelijk kozen Brands en Everton in december ervoor om hun gezamenlijke project stop te zetten. Hij kijkt allerminst rancuneus terug op die vroegtijdige beëindiging van het contract. "Ik heb veel ervaring mogen opdoen in een bijna perfecte competitie, die strak en goed georganiseerd is", aldus Brands.
"Maar aan de andere kant is het verbazingwekkend hoe er met het vele geld wordt omgesprongen. Voor ons als nuchtere Nederlanders is dat soms nog steeds moeilijk voorstellen."
In onderstaande video's gaat Marcel Brands in op het beleid van PSV en de komst van Xavi Simons.
Robert van der Wallen, de president-commissaris van PSV, handelde vervolgens snel toen bekend werd dat Brands weer beschikbaar was. Maar de Eindhovense club was lang niet de enige gegadigde. De 60-jarige Brabander had verschillende opties, waaronder een nieuw buitenlands avontuur.
Met de familie dichter bij huis en de uitdagingen die er in Eindhoven liggen - met onder meer het bouwen aan een PSV met een nieuwe trainer en "de bestaande plannen verder uitbouwen" - gaat Brands voor een terugkeer.
In het vaarwater van John de Jong?
De rentree bij PSV roept wel de vraag op of de ervaren Brands, die ook een groot netwerk met zich meebrengt, niet te veel in het vaarwater van directeur voetbalzaken John de Jong gaat zitten.
"Dat zou denk ik pas gebeuren als ik op de stoel van John zou gaan zitten. Dat wil ik niet, ik wil hem helpen om een heel succesvolle directeur voetbalzaken van PSV te zijn. Maar het zou gek zijn als ik zou zeggen: ik ben bij de aankopen niet betrokken."
Brands en De Jong spreken uitvoerig over die rolverdeling. "Als John zich bedreigd zou hebben gevoeld, dan had ik deze klus waarschijnlijk niet aangenomen", zegt Brands.
"John had juist de wens om met mij over zaken te kunnen sparren. Het is heel simpel: ons netwerk is samen gewoon veel groter, en vergeet ook het netwerk van Ruud van Nistelrooij niet."
Brands weet dat zijn takenpakket als algemeen directeur verder reikt dan louter voetbaltechnische zaken. Hij krijgt nu ook te maken met maatschappelijke zaken, zoals de veiligheid van het Philips Stadion of de bestrijding van het coronavirus.
Hij heeft naar eigen zeggen in zijn periode als algemeen directeur van RKC Waalwijk, tussen 2000 en 2005, op dit vlak veel ervaring kunnen opdoen. En misschien soms meer dan hem lief was.
"Ik heb toen ook het gras staan maaien en de reclameborden opgehangen", vertelt hij tot hilariteit van de aanwezige pers in het Philips Stadion. "Met acht medewerkers moesten we alles doen, maar mijn geluk was wel dat er toen ontzettend veel kennis in het bestuur zat, ook juridisch en commercieel. Dat heeft mij geholpen."