Oud-voetballers en andere BN'ers voortaan uit gokreclames
Andy van der Meijde, Sjaak Swart, Ellie Lust en Dick Advocaat zijn voortaan niet meer te zien in gokreclames. Voor gokreclames mogen vanaf vandaag geen oud-voetballers of andere bekende Nederlanders meer worden ingezet. Die maatregel moet gokverslaving onder jongvolwassenen en kwetsbare mensen tegengaan.
Het is de eerste aanpassing van de reclameregels sinds de opening van de online gokmarkt in oktober van vorig jaar.
In Nederland hebben relatief veel jongvolwassen een account bij een goksite. Ongeveer 17 procent van de accounts is aangemaakt door mensen tussen 18 en 24 jaar. Die leeftijdsgroep vormt 11 procent van de bevolking.
Minister Weerwind voor Rechtsbescherming werkt aan een verbod op ongerichte gokreclame op onder meer tv, maar zo'n verbod kost tijd. Om al eerder iets te doen aan de reclames die op tv en online te zien zijn, heeft de minister de regels voor de inhoud van de reclames aangepast.
Hij verwijst daarbij naar onderzoek uit 2015 waaruit onder meer blijkt dat het inzetten van bekende mensen uit de voetbalwereld het normaler maakt om mee te doen aan risicovolle kansspelen. Ook wordt daardoor het inschatten van de risico's ervan voor sommigen lastiger.
De SP gaat de aanpassing niet ver genoeg. De partij dient volgende week een motie in om ook sponsoring van sportverenigingen voortaan te verbieden. "Het komt op shirts die kinderen dragen, op de reclameborden en een stadion krijgt zelfs de naam van een casino. Dat is ontzettend onverstandig", zegt SP-Kamerlid Van Nispen. Die beperking zou moeten gelden voor nieuwe contracten. Volgens hem krijgt de motie mogelijk steun van een meerderheid van de Kamer.
Ook Tony van Rooij, projectleider gokken bij het Trimbosinstituut, ziet graag meer beperkingen. Het verbieden van bekende Nederlanders in de reclames is volgens hem een goede eerste stap. "Het zou iets kunnen helpen. We weten dat het inzetten van beroemdheden in campagnes mensen meer kan aanzetten tot bepaald gedrag."
'Om regels heen gewerkt'
Over de gokwet, die ertoe leidde dat de online gokmarkt op 1 oktober 2021 open ging, is jarenlang gedebatteerd. Er werd gekozen om reclame toe te staan in de hoop dat spelers die online gokten bij illegale sites zouden overstappen naar het legale aanbod.
"Er is in de wet een poging gedaan om een deel aan banden te leggen", zegt Van Rooij. "Er staat in de wet dat je voetballers niet mag inzetten. Vervolgens werden voetballers die drie maanden uit dienst waren in campagnes ingezet. Er werd om de regels heen gewerkt."
Over reclame in bushokjes en langs de snelweg hebben gokbedrijven gezamenlijk afgesproken daar op 1 april of zo vroeg mogelijk daarna mee te stoppen. Dat hebben vooralsnog niet alle bedrijven gedaan.
Spots nagemaakt
Gokbedrijven gebruiken voortaan onbekende Nederlanders in de reclames. Zo heeft Betcity een reclamespot met Sjaak Swart, Andy van der Meijde en Wesley Sneijder vrijwel nagemaakt met drie zogenoemde 'superfans': Japie, Randy en Lesley.
Van Rooij ziet liever nog een verbod op ongerichte reclame. Dat zou betekenen dat reclame op tv, radio en in bushokjes moet verdwijnen. "De posters in bushokjes en langs de snelweg komen ook terecht bij jonge kwetsbare mensen en mensen met een gokverleden. Dat levert risico's op."
Met een stortvloed aan gokreclames wordt er sinds oktober jacht gemaakt op de gokker. Houden gokbedrijven zich daarbij aan de regels? Nieuwsuur dook in het onderwerp: