Verstappen houdt Sainz achter zich in spannende slotfase en wint ook in Canada
Max Verstappen heeft voor het eerst de Grand Prix van Canada op zijn naam geschreven. In de 150ste grand prix in zijn Formule 1-carrière begon Verstappen van poleposition en hield hij in een spannende slotfase de Ferrari van Carlos Sainz achter zich.
In de laatste vijftien ronden van de grand prix zat Sainz, racend op nieuwere banden, Verstappen steevast op de hielen, maar de wereldkampioen van Red Bull liet zich niet van de wijs brengen en rondde een uitstekend weekeinde foutloos af.
46 punten voorsprong in WK-stand
Verstappen is met zijn zesde zege van het seizoen opnieuw uitgelopen in de WK-stand en zag zijn concurrenten ploeteren. Teamgenoot Sergio Pérez, voorafgaand aan de race tweede in het klassement, viel al vroeg in de race uit door motorproblemen.
Nummer drie Charles Leclerc kwam na een inhaalrace, veroorzaakt door een gridstraf, niet verder dan de vijfde plek. Verstappen leidt het WK-klassement na 9 van 22 races met 175 punten. Dat zijn er 46 meer dan Pérez en 49 meer dan Leclerc.
Vlak achter Verstappen op de startgrid stond verrassend genoeg Fernando Alonso, die er voor het eerst in tien jaar in was geslaagd de eerste rij te halen in de kwalificatie. De tweevoudig wereldkampioen (2005 en 2006) kondigde zelfs aan Verstappen in de eerste bocht aan te willen vallen, maar aanspraak op de leiding in de wedstrijd maakte Alonso niet.
Al voor die eerste bocht was bereikt nam Verstappen afstand van de rest van het veld. Het werkte in de openingsronden bovendien in zijn voordeel dat de Spanjaard werd belaagd door zijn landgenoot Carlos Sainz, die niet lang nodig had om in zijn Ferrari voorbij de Alpine van Alonso te gaan.
Pérez valt uit met motorprobleem
Het gemak waarmee de ene Red Bull-coureur zijn rondes op het Circuit Gilles Villeneuve afwerkte, stond in schril contrast met de race van Pérez. Door een crash in de kwalificatie op zaterdagavond vond de Mexicaan zichzelf bij de start terug op de dertiende plek.
Pérez was nog maar net begonnen aan zijn inhaalrace toen hij ineens in een slakkengangetje over de baan ging. "Ik zit vast in mijn versnelling", klonk het over de boordradio in de achtste ronde. Het betekende het einde van zijn wedstrijd, voor de tweede keer dit seizoen viel Pérez uit met motorproblemen.
Net als Pérez was ook Charles Leclerc veroordeeld tot een inhaalrace. Na het uitvallen in Azerbeidzjan, een week geleden, moest zijn motor worden voorzien van het vierde turbo-onderdeel van het seizoen. Het kostte hem tien plaatsen op de startgrid en bracht hem nooit in de buurt van een podiumplaats.
Crash Tsunoda maakt slotfase spannend
De problemen waar zijn directe concurrenten in de strijd om de wereldtitel mee geconfronteerd werden, waren ver weg voor Verstappen. Toch was de 26ste zege in zijn F1-loopbaan niet vanzelfsprekend, want Carlos Sainz kwam op nieuwere banden langzaam dichterbij.
Na zijn tweede pitstop kwam Verstappen op de derde plek terug op de baan, vlak achter Lewis Hamilton. De Brit maakte zich breed en gaf Verstappen maar net genoeg ruimte. Langer dan een paar bochten hield Hamilton het echter niet vol, waarna de Red Bull-coureur zijn vizier kon richten op Sainz.
Die jacht werd twintig ronden voor het einde onderbroken toen Yuki Tsunoda rechtdoor schoot, het gras in. De safety car kwam de baan op en Sainz maakte direct van de gelegenheid gebruik om nieuwe banden te halen, wat hem vlak achter Verstappen - en dus met verser rubber - terug op de baan bracht.
Met nog vijftien ronden te gaan ging de safety car weer van het circuit af en ontbrandde de strijd om de zege. Sainz reed steevast minder dan een seconde achter Verstappen, deed met behulp van de DRS (de opengeklapte achtervleugel die extra snelheid geeft) pogingen de leiding over te nemen, maar Verstappen hield de Ferrari behendig en gedecideerd achter zich.