KLM en reisorganisaties leggen rekening van geschrapte vluchten bij Schiphol
Meerdere reisorganisaties gaan Schiphol verantwoordelijk stellen voor de schade die ze ondervinden van het schrappen van vluchten op de luchthaven vanwege het personeelstekort. Het niet doorgaan van deze vluchten treft duizenden passagiers per dag.
Ook KLM en Transavia houden Schiphol verantwoordelijk voor de financiële gevolgen van de maatregel. Transavia spreekt van een enorme strop "voor onze passagiers en ons bedrijf". De Consumentenbond bereidt een massaclaim voor voor mensen die losse tickets hebben geboekt. De speciale website gaat morgen online.
ANVR
"Schiphol doet alsof ze het probleem heeft opgelost, maar legt het op het bordje van de airlines. Ze hebben dit probleem zelf veroorzaakt", zegt directeur Oostdam van de reiskoepel ANVR.
Eerder vandaag werd bekend dat de ANVR naar de rechter stapt om Schiphol te dwingen de schade door geschrapte vluchten te vergoeden. De koepel is bang dat reisorganisaties failliet gaan als ze uit eigen zak reizigers moeten compenseren voor geannuleerde of aangepaste vakanties.
Aanpassingen
Transavia zet de verkoop van tickets vanaf Amsterdam voor de periode vanaf 7 juli zo goed als stop, zegt een woordvoerder. Ook zullen er vluchten moeten worden geannuleerd. Welke dat zijn, wordt de komende week duidelijk.
Reisorganisatie Corendon reageerde al eerder vandaag, vooruitlopend op de van vanavond, waar Schiphol zijn plannen officieel presenteerde. Corendon verplaatst in juli en augustus zo'n 150 vluchten van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport. Corendon zei niet te willen afwachten "hoeveel vluchten het moet inleveren" op Schiphol.
Chaotische meivakantie
Corendon laat in een verklaring weten dat aan de verplaatsing van de vluchten gewerkt is sinds de chaotisch verlopen meivakantie op Schiphol. "Door snel te handelen hadden we de mogelijkheid om de beperkte ruimte te gebruiken die er in Rotterdam nog was", zegt directeur Steven van der Heijden.
Naast de 150 te verplaatsen vluchten annuleert Corendon 35 vluchten. Dat gebeurt volgens de reisaanbieder door vluchten samen te voegen. Met de ingrepen zegt het bedrijf een kwart van de eigen vluchten vanaf Schiphol weg te halen.
"We begrijpen dat sommige klanten het vervelend vinden om vanaf een andere luchthaven te vertrekken, maar het is een beter alternatief dan de hele vakantie te moeten annuleren", aldus Van der Heijden.