Personeelstekort leidt op verschillende Europese luchthavens tot chaos
Al weken wordt luchthaven Schiphol geplaagd door chaos. Wachtrijen die doorlopen tot in de buitenlucht zijn het gevolg van structurele personeelstekorten. Een oplossing lijkt nog niet in zicht. Maar Schiphol is niet het enige Europese vliegveld dat met chaotische taferelen kampt.
Sinds eind mei schrijven Britse media over "ellenlange rijen" op Heathrow, de drukste luchthaven van Europa. Volgens het Londense dagblad Evening Standard stonden maandag reizigers uren in de rij voor de paspoortcontrole.
"Totale chaos" en "idioterie", noemden passagiers de taferelen. Een 53-jarige reiziger vertelt aan de krant dat hij een half uur moest wachten voor hij überhaupt in de hal voor de paspoortcontrole terecht kon.
Heathrow annuleerde gisteren 124 vluchten en ook luchthaven Gatwick - eveneens bij Londen - zag zich genoodzaakt vluchten te schrappen. Net als op Schiphol hebben de problemen te maken met personeelstekorten. En net als op Schiphol lijken de problemen nog wel even aan te houden.
Domino-effect
Heathrow liet vorige week weten dat het nog zeker een jaar tot anderhalf jaar kan duren voor de luchthaven weer opereert op het pre-pandemieniveau. De problemen op Heathrow spelen vooral rond luchtvaartmaatschappij British Airways. Vakbonden dreigen met stakingen van het personeel dat de incheckbalies bemant. Ook ander grondpersoneel van British Airways is van plan te staken.
Volgens de bonden zijn medewerkers woedend, omdat tijdens de pandemie de facto 10 procent van hun loon is afgegaan. Die bezuiniging is nog altijd niet teruggedraaid, terwijl het leidinggevend personeel - zo meldt ITV - inmiddels wel weer het oude salaris ontvangt.
De drukte op de grote luchthavens lijkt een domino-effect te hebben. Gisteren liet prijsvechter EasyJet weten voor de zomer een aantal vluchten van Amsterdam naar London Gatwick en London Luton nu al te annuleren. Dat is volgens de Britse maatschappij nodig vanwege de grote drukte op Schiphol, waar de maatschappij een van de grootste gebruikers is.
En dan is er nog Spanje. Op de grootste luchthaven van het land, Madrid-Barajas, is het al weken erg druk. Maandag klaagde de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia nog over chaos bij de paspoortcontroles van het vliegveld.
'Sommige rijen deden me denken aan Disney':
Sinds begin maart zouden daardoor 15.000 passagiers van Iberia hun vlucht hebben gemist. Vooral Britse reizigers zijn de dupe. Zij moeten vaak lang wachten, omdat hun paspoort sinds de Brexit handmatig gecontroleerd moeten worden.
Iberia wijst naar de regering en zegt dat er te weinig grensbewakers zijn om de controles soepel uit te voeren. Ook de luchthavens van badplaatsen Alicante en Mallorca hebben hier volgens de luchtvaartmaatschappijen last van. Maar het ministerie van Binnenlandse Zaken ontkent dat er te weinig grensbewakers zijn en zegt dat er desinformatie wordt verspreid door de maatschappijen.
Desondanks zegde het ministerie gisteren extra werknemers voor de politie toe. Die hoopt tweehonderd nieuwe medewerkers aan te nemen voor controles. Dat zou het totaal op zeshonderd brengen en genoeg moeten zijn om de passagiersstromen in goede banen te leiden.
De chaos op de Europese luchthavens lijkt steeds een iets andere oorzaak te hebben. Maar de rode draad zijn de personeelsproblemen, die grotendeels het gevolg zijn van de pandemie. Tijdens de coronacrisis werden in de luchtvaartsector tienduizenden werknemers ontslagen: personeel dat niet zomaar terug te halen is. Maar sinds Europese landen zijn begonnen met het loslaten van de coronaregels, heeft het toerisme een enorme vlucht genomen.
Daarbij is onder veel nog werkend luchtvaartpersoneel onvrede over de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, waardoor stakingen dreigen. Zo hielden bagageafhandelaars op Schiphol eind april al een wilde staking.
Personeel van afhandelaar Aviapartner op Brussel volgde vorige week dat voorbeeld. De werknemers legden spontaan het werk neer, volgens de vakbonden omdat ze geen pauze mogen nemen om te eten. De bonden spreken van een zeer hoge werkdruk en een ernstig personeelstekort.
Franse vakbonden hebben reizigers die morgen vanaf vliegveld Charles de Gaulle willen vertrekken al gewaarschuwd. Ook daar wordt gestaakt voor betere arbeidsvoorwaarden. De werknemers willen een loonsverhoging van 300 euro vanwege de inflatie, maar ook omdat ze tijdens de pandemie risico hebben gelopen.
"Tijdens de meest kritieke covid-periodes waren we aan het werk", laten de vakbonden weten. "We werkten bovendien onder gebrekkige omstandigheden. Er waren tekorten aan beschermingsmiddelen, gel en maskers."
Volgens Franse media zal door de staking een kwart van de vluchten op Charles de Gaulle morgen worden geannuleerd.