Tankstation
NOS NieuwsAangepast

Drukte bij de pomp verwacht na historische accijnsverlaging

Tanken is vanaf vandaag een stuk goedkoper. Voor het eerst in decennia heeft het kabinet de accijns op brandstof verlaagd, bedoeld om de pijn van de opgelopen brandstofprijzen wat te verzachten. Pomphouders en automobilisten hebben ernaar uitgekeken, maar er is ook kritiek. De steun zou te algemeen zijn en de klimaatcrisis zou worden vergeten.

De prijs van benzine bestaat in Nederland voor ongeveer de helft uit accijnzen en btw en de prijs van diesel voor zo'n 40 procent. Per 1 april wordt de accijns voor loodvrije benzine verlaagd met 17 cent per liter en voor diesel met 11 cent. Omdat over accijns ook btw gerekend wordt, valt de brandstofprijs nog lager uit.

Volgens consumentencollectief United Consumers daalt de benzineprijs vandaag met gemiddeld 20 cent en de dieselprijs met 13 cent. Alles bij elkaar besparen benzinerijders dankzij de accijnsmaatregel gemiddeld een tientje op een volle tank, en dieselrijders 7 euro.

De accijnsverlaging is onderdeel van een pakket aan maatregelen om de energieprijzen te dempen om de koopkracht te verbeteren. De maatregel duurt tot het einde van het jaar. Het kabinet heeft er 2,8 miljard euro voor uitgetrokken.

Tankbeurt uitstellen

NOVE, de brancheorganisatie van zelfstandige brandstofhandelaren, verwacht dat mensen vandaag massaal gaan tanken. "Mensen probeerden afgelopen week het tanken uit te stellen. We werken er hard aan om in de eerste week van april de vraag aan te kunnen. Dat is nog een uitdaging", zegt NOVE-directeur Erik de Vries.

Gerbert Vissers, eigenaar van een tankstation in Breda, rekent vandaag en ook komend weekeinde op "een inhaaleffect", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Want we zagen de laatste dagen dat de omzetten wat terugvielen." Diesel was aan zijn pomp vanochtend 13 cent goedkoper dan een dag eerder. Voor benzine was dat zelfs 21 cent.

Vissers zegt dat mensen niet stonden te juichen aan zijn pomp vanwege de lagere prijzen. "Het is nog steeds duur als je het vergelijkt met een aantal maanden geleden", zegt hij. "Maar ik ben als pomphouder blij dat de Nederlandse regering dit gedaan heeft. Anders was het weglekeffect naar bijvoorbeeld België alleen maar groter geworden."

Bij dit tankstation in Breda merken automobilisten dat de prijzen lager zijn:

Tankstations zien 'inhaaleffect' aan de pomp: 'Maar het blijft prijzig'

Brancheclub NOVE zegt dat met name pompstations aan de grens, zoals het station van Vissers in Breda, "snakten" naar de accijnsverlaging. NOVE-directeur De Vries: "Met zo'n groot prijsverschil gaan mensen veel sneller in België of Duitsland tanken. En als ze daar toch zijn doen ze ook meteen boodschappen. Wij pleiten daarom al langer voor Europese afspraken over de brandstofaccijns."

Eén van de ondernemers die dat merkt is Danny Mangnus, eigenaar van twee tankstations en een supermarkt in Kapellebrug, in Zeeuws-Vlaanderen, vlak bij de Belgische grens. "Voorheen kwamen er veel Belgen bij ons diesel tanken en die deden meteen bij ons boodschappen. Nu de accijns in België al wekenlang lager is, is dat voordeel weg. Onze omzet in de supermarkt is met meer dan 20 procent gedaald."

Minder discussie

Hij hoopt dat klanten uit België snel weer terugkomen als diesel in Nederland weer goedkoper is. De accijnsverlaging zou pomphouders ook discussies met klanten besparen, zegt Tim Schoenmakers van BETA, de brancheorganisatie voor tankstations. "Een misvatting van automobilisten is dat de pompeigenaar bij een hoge prijs ook meer winst maakt. Maar zij zijn net zo afhankelijk van geopolitiek als hun klanten."

De Nederlandse overheid berekent het hoogste bedrag aan accijns op brandstof in Europa. Het afgelopen jaar kreeg de overheid 7,6 miljard euro aan brandstofaccijns binnen.

Frans Rooijers, duurzaamheidsexpert en directeur bij CE Delft had liever geen aanpassingen gezien. "Om het gedrag van gebruikers van fossiele brandstoffen te veranderen, is de prikkel van hoge prijzen nodig." Volgens hem laat het kabinet een kans liggen om de energiecrisis aan te grijpen als onderdeel van de aanpak van de klimaatcrisis.

"Er wordt nu vooral gedacht in subsidies van bijvoorbeeld het bouwen van windparken, maar uiteindelijk moet er een visie komen voor structureel hogere energieprijzen." Rooijers pleit bijvoorbeeld voor een energietoeslag, gekoppeld aan de bestaande zorgtoeslag om lage inkomens gericht mee te compenseren. "Of het compenseren van pomphouders, om de winst van grensoverschrijdend tanken op te vangen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl