Masi verliest baan als wedstrijdleider Formule 1, 'VAR' voor extra controle
Michael Masi moet vertrekken als wedstrijdleider van de Formule 1. Dat zegt de voorzitter van de FIA, Mohammed Ben Sulayem, die ook de komst van een extra, virtuele controle bekendmaakte.
De beslissing Masi weg te sturen volgt na onderzoek door de internationale autosportfederatie van de bijzondere ontknoping van het wereldkampioenschap in de laatste race van het afgelopen seizoen.
Ontknoping
Max Verstappen werd op 12 december in Abu Dhabi wereldkampioen na een ontknoping die alle vooraf bedachte droomscenario's de loef afstak. In de laatste ronde van de laatste race snelde hij concurrent Lewis Hamilton voorbij.
De Nederlander kreeg daarbij volgens Hamiltons Mercedes echter de helpende hand toegestoken van de wedstrijdleiding, die daarmee de reglementen van de FIA volgens Mercedes zou hebben geschonden.
De Australische wedstrijdleider dirigeerde één ronde voor het einde vijf achterblijvers die tussen Hamilton en Verstappen reden voorbij de safety car, waardoor de allesbeslissende laatste ronde begon met beide rivalen direct achter elkaar.
Verstappen had daarbij het voordeel van versere en snellere banden, dankzij een pitstop die hij had gemaakt terwijl de safety car op de baan was.
Mercedes betoogde dat de safety car volgens de reglementen nog een ronde op de baan had moeten blijven, maar het protest van de Duitse renstal werd afgewezen, waarna Verstappen zijn eerste wereldtitel vierde.
Mercedes besloot weliswaar niet verder te protesteren, maar teambaas Toto Wolff drong bij de internationale autosportfederatie FIA wel aan op structurele veranderingen.
Twee wedstrijdleiders
De functie van Masi wordt komend seizoen door twee man ingevuld. Niels Wittich en Eduardo Freitas gaan in 2022 de wedstrijden afwisselend als racedirecteur leiden. Het tweetal wordt bijgestaan door Herbie Blash. Het plan van FIA-voorzitter Ben Sulayem zou door alle teambazen zijn goedgekeurd.
De 44-jarige Masi, die in 2019 de overleden Charlie Whiting opvolgde als race-directeur, heeft een andere baan binnen de FIA aangeboden gekregen. Het is nog niet duidelijk of hij die aanneemt.
VAR
Naast de nieuwe wedstrijdleiding wordt er nog een verandering doorgevoerd. Er komt een virtuele garage (Virtual Race Control Room), een systeem vergelijkbaar met de VAR in het voetbal.
Het is een extra controlemiddel buiten het circuit, waarbij technologie die niet op het circuit aanwezig is vanuit het kantoor van de FIA wordt ingezet bij de beslissingen van de wedstrijdleiding.
Daarnaast is het vanaf dit seizoen, dat op 20 maart start met de Grand Prix van Bahrein, voor teambazen niet meer mogelijk om rechtstreeks te communiceren met de wedstrijdleider.