NOS NieuwsAangepast

Heineken gaat na topjaar bier duurder maken

Bierbrouwer Heineken waarschuwt dat de bierprijzen gaan stijgen. Het bedrijf is meer kwijt aan grondstoffen en transport, naar schatting stijgen de kosten zo'n 15 procent. Het bedrijf rekent die hogere kosten door in de bierprijs die consumenten betalen. Hoe veel duurder bier in de supermarkt en van de tap wordt, is nog niet duidelijk.

Heineken heeft qua winst het beste jaar in zijn historie achter de rug. In 2021 boekte het bierconcern 3,3 miljard euro winst, in 2020 leed het bedrijf nog ruim 100 miljoen euro verlies. In dat jaar zakte de bierverkoop in doordat overal ter wereld cafés en restaurants gesloten waren vanwege de coronacrisis.

De winst dit jaar pakt mede zo hoog uit doordat het aandeel van Heineken in de Indiase brouwerij United Breweries ruim 1 miljard meer waard werd.

Afgelopen jaar had Heineken veel minder last van de coronacrisis. De bierverkoop is bijna op het peil van 2019. In Noord- en Zuid-Amerika wordt er zelfs alweer meer verkocht. Tegelijkertijd is de winstgevendheid van het bedrijf vergroot. Tijdens de coronacrisis voerde het een reorganisatie door waarbij 8.000 banen werden geschrapt.

Het herstel gaat sneller dan Heineken had verwacht. Een jaar geleden waarschuwde topman Dolf van den Brink dat herstel van de inkomsten nog even kon duren. "Er komt een na-ijleffect op de horeca. Tien tot vijftien procent van de zaken kan failliet gaan", voorspelde Van den Brink toen. Die faillissementsgolf is uitgebleven.

Heineken denkt dat de bierverkoop dit jaar mogelijk minder hard groeit vanwege de hogere bierprijzen. Ook verwacht het bedrijf dat het in Europa nog een tijdje duurt voordat de bierverkoop weer op het peil is van voor de coronacrisis.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl