Haas trapt af met de eerste Formule 1-auto van 2022: een plaatje...
Voor één keer staat de traagste Formule 1-renstal met de neus vooraan: het Amerikaanse Haas-team presenteert als eerste de auto voor het nieuwe F1-seizoen: de VF-22. Volgende week volgen wereldkampioen Max Verstappens kersverse racewapen (RB18) en de nieuwe ontwerpen van Aston Martin en McLaren. Mercedes, Ferrari en de overige teams presenteren hun troeven later deze maand.
De 'lanceringen' zijn dit jaar boeiender dan gebruikelijk vanwege de invoering van een radicaal vernieuwd reglement. Doel: meer strijd, meer inhaalmanoeuvres en minder optochten door ongenaakbare topteams. Het hele startveld ondergaat een grondige gedaanteverwisseling.
Alles is onder handen genomen: van de vloer tot aan de vleugels. Bovendien worden de auto's voorzien van aanzienlijk grotere velgen. De whizzkids van de renstallen hebben volop hoofdbrekens.
Zie hieronder alle data van de lanceringen. De auto van Max Verstappen wordt op woensdag 9 februari onthuld.
Volgens de technisch directeur van Haas, Simone Resta, is de nieuwe auto de grootste verandering die hij deze eeuw in de F1 heeft meegemaakt. "In tegenstelling tot de afgelopen jaren is het een compleet nieuwe auto. We zijn echt begonnen met een wit vel. Zeer opwindend en uitdagend, maar ook erg gecompliceerd. Het gewicht, de nieuwe banden en de aerodynamica leverden enorme puzzels op. We hebben als ontwerpers bovendien veel minder vrijheid om de auto naar onze hand te zetten."
Achterhoedeteam Haas hoopt met de VF-22 afscheid te nemen van de rode lantaarn in de koningsklasse van de autosport. Het designteam heeft er twee jaar aan gewerkt. "We zijn vorig seizoen al na de eerste grand prix gestopt met het verder ontwikkelen van de auto. Het gat naar de rest van het veld was te groot. Er viel voor ons niets te winnen", blikt teambaas Guenther Steiner terug op het magere, puntloze jaar.
"2021 hadden we bij voorbaat afgeschreven om te oogsten in 2022. Nu gaan we weer meedoen in de middenmoot. Daar is alles op gericht."
Wit, rood en blauw
Steiners nieuwe Haas is vooralsnog niet meer dan een plaatje. Letterlijk. De renstal deelde slechts een aantal 'renders' (computerbewerkte foto's red.). De afbeeldingen zijn scherp en het is glashelder dat Haas dankzij Russische sponsormiljoenen opnieuw in stemmig wit-rood-blauw zal strijden. Maar over de technische- en onderhuidse details van de auto is Steiner vaag.
"Dit is een momentopname. We laten niet alles zien. Dit is hoe de VF-22 er een paar weken geleden uitzag."
De traditionele geheimzinnigheid hoort bij deze Formule 1-fase, aan de vooravond van een seizoen dat in maart start. Haas kiest als eerste team de spotlights en wil de concurrenten niet op ideeën brengen. "Over twee weken gaan we in Barcelona voor het eerst de baan op om te testen. Er komen nog wat veranderingen en dan zal de auto alweer een tikje anders ogen. En we blijven doorontwikkelen. Alle auto's zullen in de loop van het jaar een stuk sneller worden."
De VF-22 is ontworpen in het Italiaanse Maranello, vlakbij het hoofdkwartier van Ferrari. Dat is geen toeval: Haas geldt als het kleine broertje van de 'Scuderia', is voorzien van een Ferrari-krachtbron en gebruikt veel expertise van de Italiaanse grootmacht.
Meeliften op de Italiaanse expertise
De van origine Amerikaanse equipe kan in zijn zevende F1-seizoen meer dan ooit meeliften op de Italiaanse expertise. Tientallen Ferrari-werknemers zijn - al dan niet permanent - gestald bij Haas. "Sommigen werken formeel nog bij Ferrari, anderen staan nu bij ons onder contract. Meer kan ik er niet over zeggen. De details zijn vertrouwelijk", licht Steiner toe. De transfers zijn een gevolg van het ingevoerde budgetplafond in de Formule 1. Ferrari kampte daardoor met een overschot aan personeel en parkeerde daarom een deel van de crew bij Haas.
Blikvangers van het team blijven de jonge coureurs Mick Schumacher (22) en Nikita Mazepin (22). Teamleider Steiner legt de lat dit jaar hoger voor zijn pupillen. "Mick en Nikita hebben een jaar ervaring kunnen opdoen, zonder druk. Nu moeten ze laten zien wat ze hebben geleerd en het waarmaken. Ik wil dat ze aantonen dat het een goed besluit van ons was om hen aan te trekken. Competitief zijn, vechten en WK-punten scoren is het doel."
Steiner oogt en klinkt opgewekt. "Ik hoop natuurlijk dat we snel zijn en goed uit de startblokken komen. De eerste resultaten uit de windtunnel maken me voorzichtig optimistisch. Bovendien gaan we dit jaar de auto wél doorontwikkelen. We gaan weer meedoen."
Toch durft de teamleider zijn vingers nog niet te branden aan prognoses. "Een nieuwe auto gaat altijd gepaard met problemen. Kinderziektes horen erbij. Er zullen 'gremlins' op ons pad komen en dat maakt voorspellen nog moeilijker dan normaal."
"De eerste testrondjes worden extra spannend, maar iedereen is ontzettend gemotiveerd. We hebben snoeihard gewerkt en ik zie veel progressie. We hebben zware jaren achter de rug, maar weten dat we het kunnen. Dat hebben we in 2016, 2017 en 2018 aangetoond. We moeten opnieuw het beste uit onszelf halen."