Chiptekort heeft autosector nog steeds in z'n macht met 9 procent minder verkopen
In Nederland zijn het afgelopen jaar ruim 9 procent minder auto's verkocht dan in 2020. In totaal werden vorig jaar 322.831 nieuwe personenauto's geregistreerd. Volgens de brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging heeft de daling van het aantal autoverkopen te maken met de langdurige chiptekorten.
Door de chiptekorten is de toelevering verstoord en kunnen fabrikanten veel minder auto's maken. Daardoor loopt de uitlevering vertraging op en kunnen dus minder nieuwe auto's op naam worden gezet.
Door de verstoringen in het aanleveren van computerchips zijn er afgelopen jaar ook minder elektrische auto's gemaakt en verkocht. Omdat vanaf 2022 de bijtelling van de elektrische auto omhoog gaat, zag de autosector in december 2021 nog wel een toename in de verkoop van elektrische auto's.
Die opleving wordt overigens elk jaar in december gezien, zeggen de brancheorganisaties. Maar die was afgelopen maand niet zo sterk: de verkoop van elektrische auto's was bijna 30 procent minder dan een jaar eerder.
In onderstaande video duikt NOS op 3 in het chiptekort en in de strijd om de macht in de chipwereld:
Een vertraging in het leveringsproces van de elektrische auto kan voor de zakelijke rijder tot hogere kosten leiden door de verhoging van de bijtelling per 1 januari. Die is van 12 naar 16 procent verhoogd. Volgens BOVAG en RAI Vereniging gaat dat verschil zeker om duizenden euro's.
De brancheorganisaties maken zich daarover zorgen, omdat dit ook invloed kan hebben op de bereidheid om elektrisch te rijden en het vertrouwen in de markt voor nieuwe auto's.
Top 5 meest geregistreerde merken in 2021
Merk | Aantal |
Volkswagen | 31.059 |
KIA | 30.028 |
Toyota | 23.022 |
Peugeot | 20.283 |
Skoda | 20.215 |
Bron: BOVAG, RAI Vereniging en RDC |
De autosector is voorzichtig in een voorspelling voor het nieuwe jaar, maar verwacht dat na de zomer de automarkt herstelt en de registratie van nieuwe voertuigen op 390.000 stuks komt. En die voorzichtigheid komt niet alleen door het chiptekort en de veranderde bijtelling, maar ook wat de particuliere aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto teweegbrengt.
Want vanaf 2022 kunnen particulieren een aankoopsubsidie krijgen van 3350 euro. In totaal is 71 miljoen euro subsidie daarvoor beschikbaar, waarmee de aankoop van ruim 21.000 nieuwe elektrische auto's kunnen worden gesteund. De autosector hoopt dat daardoor meer elektrische auto's worden verkocht.