De Consumentenbond wil sociale media niet verbieden voor kinderen, maar heeft forse kritiek
NOS Nieuws

Sociale media niet geschikt voor kinderen, concludeert Consumentenbond

Sociale media zijn niet geschikt voor kinderen. Tot die conclusie is de Consumentenbond gekomen nadat de bond acht socialemedia-apps heeft onderzocht. De bond nam Facebook, Instagram, Signal, Snapchat, Telegram, TikTok, WhatsApp en YouTube onder de loep.

De platforms houden niet genoeg rekening met de kwetsbaarheid van kinderen, luidt het oordeel. Daarnaast wordt de privacy van jonge gebruikers geschonden en zijn er te weinig kindvriendelijke instellingen.

Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar gaat niet zo ver om te zeggen dat kinderen geen gebruik mogen maken van de apps. "Dat is niet de oplossing. Maar feit is wel dat de de platforms in hun huidige vorm geen veilige omgeving vormen voor kinderen. Dat moet veranderen."

Dat kan volgens Molenaar niet worden overgelaten aan de techbedrijven, "want die laten keer op keer zien het niet te kunnen". Ze vindt dat er aanvullende regels nodig zijn om kinderen beter te beschermen. "Het belang van kinderen moet al in het ontwerp van de apps worden meegenomen."

De bond onderzocht welke opties de apps kinderen en ouders bieden om het een veilig platform te maken. Zo zetten alleen Facebook, Instagram, TikTok en YouTube het profiel van jonge gebruikers standaard op privé.

Bewaren van gegevens

Alleen Facebook en Instagram bieden de mogelijkheid om bij te houden hoelang de app wordt gebruikt en om een maximumtijd in te stellen. TikTok en YouTube zijn de enige platforms die ouderlijk toezicht mogelijk maken. Maar daarvoor moeten de ouders wel zelf de app installeren, waarna ook hun gegevens worden verzameld.

Bij vier van de acht apps is het volgens de bond voor gebruikers te moeilijk om gegevens te verwijderen wanneer het account wordt stopgezet. Bij Snapchat, Instagram en Telegram moet dat via de website. Bij TikTok is niet duidelijk of de dienst wel alle persoonsgegevens verwijdert, zegt de bond.

Ook worden advertenties afgestemd op persoonlijke kenmerken van jonge gebruikers. Dat doen Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok. De bond vindt dat de laatste daarbij te ver gaat omdat TikTok de advertenties ook op het gedrag en de locatie van de kinderen baseert.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl