Bottas wint in Turkije, nummer twee Verstappen pakt leiding in WK-stand
De Grand Prix van Turkije is gewonnen door Valtteri Bottas. Achter de van pole vertrokken Fin van Mercedes finishte Max Verstappen als tweede, die daarmee weer de leiding in de WK-stand overnam van de als vijfde eindigende Lewis Hamilton.
Geen regen bij de start, maar wel een natte baan en dus vertrokken de twintig coureurs op regenbanden. Toch maakte de door Pierre Gasly aangetikte Fernando Alonso na de eerste bocht een schuiver. Lachende derde was Hamilton, die vanwege een nieuwe verbrandingsmotor ondanks zijn snelste tijd in de kwalificatie vanaf plek elf had moeten vertrekken en zo eenvoudig een plek opschoof.
Negentien seconden
De leider in de WK-stand had vervolgens Sebastien Vettel vlot te pakken, maar Yuki Tsunoda stribbelde lang tegen. De achterstand van Hamilton, in 2010 en 2020 winnaar in Istanbul, op zijn van pole vertrokken teamgenoot Bottas liep daardoor op van tien naar negentien seconden.
Verstappen, in zijn witte Red Bull vanaf plek twee gestart, reed kort achter de Finse koploper, maar leverde langzaam maar zeker terrein in.
Nadat Hamilton de Japanner verschalkt had, moesten ook Lance Stroll, Lando Norris en Pierre Gasly er binnen de kortste keren aan geloven en had de Brit na een kwart race de vijfde plaats in handen op nog altijd achttien tellen van Bottas en iets meer dan veertien op Verstappen. Het gat van vijf seconden naar Sergio Pérez, teamgenoot van Verstappen, bleek minder makkelijk te dichten.
Drogere racelijn
Halverwege de wedstrijd was er in de voorste gelederen niet veel veranderd, behalve dan dat Hamilton langzaam maar zeker aansluiting had gevonden bij Pérez en ondanks licht gedruppel van boven de ideale racelijn droger en droger werd. Eenmaal bijgehaald bleek de Mexicaan zich in een duel niet zomaar gewonnen te geven.
In ronde 37 verruilde Verstappen, niet als eerste coureur overigens, zijn oude intermediates (banden voor nat weer) voor nieuwe. Na de snelle pitstop moest de Limburger naast Bottas ook Charles Leclerc voor zich dulden. Bottas en Pérez ging een rondje later ook naar binnen voor dezelfde ingreep.
Een goede keuze, gezien het gespartel van de verkeerd gokkende Vettel op mediums.
Ook Hamilton kreeg van zijn teamleiding het sein naar binnen te komen, maar daar voelde de Brit weinig voor. Leclerc liet aanvankelijk eveneens een pitstop achterwege, maar dat moest de Ferrari-coureur in de 47ste van de 58 ronden bekopen met het inleveren van zijn koppositie: Bottas passeerde de Monegask zonder problemen op het rechte stuk.
Toch nog een bandenwissel
Even later koos Leclerc toch eieren voor zijn geld en haalde hij nieuwe banden op, daarmee en passant Hamilton de derde plaats in de race gunnend. Met nog zeven ronden voor de boeg ging de wereldkampioen echter alsnog overstag, de terugval naar plek vijf achter Pérez mokkend voor lief nemend.
Terwijl Pérez even later Leclerc naar de vierde plaats verwees, mopperde Hamilton via de boordradio toch liever te zijn doorgereden op de regenbanden, omdat hij op de nieuwe exemplaren niet de gewenste grip voelde. De klassementsleider had de kans op een podiumplek in rook op zien gaan.
Een opgetogen Bottas reed ondertussen onbedreigd naar zijn tiende grandprix-overwinning en pakte bovendien het bonuspunt voor de snelste ronde. Verstappen ging als tweede over de meet, terwijl ook zijn teamgenoot Pérez het podium haalde.
Verstappen had voor deze race twee punten achterstand op Hamilton in de WK-stand, maar is nu weer WK-leider. De Brit volgt op zes punten.