Honderdste Formule 1-zege Hamilton, Verstappen knap van plek twintig naar twee
Lewis Hamilton heeft met een overwinning in de Grand Prix van Rusland de leiding in de WK-stand weer overgenomen van Max Verstappen. Het was de honderdste zege van de Brit in de Formule 1.
Verstappen haalde er met een tweede plek naar omstandigheden het maximale uit, omdat hij vanaf de twintigste en laatste plaats was gestart vanwege zijn motorwissel.
Het verschil is nu twee punten in het voordeel van Hamilton, met na vandaag nog zeven races te gaan.
Tijdens de nek-aan-nekrace tussen Hamilton en Verstappen draait het dit seizoen om details. En dat maakte deze grand prix extra spannend, omdat de teams van beide coureurs de laatste dagen al verwikkeld raakten in een tactisch steekspel.
Verstappen had tot zondag de leiding in het klassement, met daarbij wel de kanttekening dat hij nog een straf moest incasseren vanwege een aanvaring met Hamilton.
Red Bull deed daarna de eerste zet, door de wagen van Verstappen voor aanvang van de race in Sotsji van een nieuwe motor te voorzien. Daardoor moest Verstappen achteraan starten, maar beschikte hij wel over een krachtbron waarmee hij de rest van het seizoen zou moeten kunnen uitzingen.
Schade beperken voor Verstappen
Het werd voor Verstappen dus vooral een kwestie van de schade beperken. Intussen had Mercedes met zijn coureurs Hamilton en Valtteri Bottas vrij spel aan de voorkant van het veld.
Maar zo simpel werd het allemaal niet. Na een teleurstellende kwalificatie van Hamilton besloot zijn stal Bottas ineens van een nieuwe motor te voorzien, waardoor de Fin werd terugverwezen naar de zeventiende startplek. Daarmee zou hij Verstappen in de weg rijden en bovendien de startopstelling flink door elkaar gooien.
Dat laatste plannetje werkte niet voor Mercedes, want de gretige Verstappen had na zeven rondjes de hindernis Bottas al genomen.
Slechte start voor Hamilton
Terwijl Verstappen de toptien, goed voor WK-punten, met rasse schreden naderde, had Hamilton het voorin al vanaf de eerste meters moeilijk. De Brit kwam niet goed weg en ondervond ook nog eens hinder van Lando Norris, wat hem uiteindelijk van de vierde naar de zevende plek terugbracht.
Norris had eveneens een slechte start, want de McLaren-coureur werd al kort na de start te grazen genomen door de Ferrari van Carlos Sainz.
Het duurde een rondje of vijftien voor de verhoudingen weer wat hersteld waren. Norris was terug op de eerste plek, Hamilton won terrein terug en Verstappen reed inmiddels ook in de punten, met zelfs nog maar een slordige vijf seconden achterstand op Hamilton.
Waar Verstappen over de boordradio klaagde over problemen met insturen en zijn opmars langzaam tot een einde kwam, werd Hamilton in de laatste zeven ronden ineens geholpen door de regendruppels die delen van de baan glad maakten.
Hamilton en Verstappen profiteren van regen
Toen barstte het tactische spel pas echt los, want de regen kwam plots met bakken uit de lucht. En daarmee werd ook Verstappen op zijn wenken bediend.
Norris hield Hamilton aanvankelijk nog met moeite voor zich, na een kleine slippartij met de Brit kort achter hem. Nadat iedereen bij toenemende regenval van banden was gewisseld, bleef Norris met alle risico's van dien brutaal op de baan.
En dat gokje kwam hem duur te staan, want zelfs Verstappen kon hem daardoor op de valreep nog voorbij. Net als Sainz, die uiteindelijk ook nog op het podium kwam.