NOS NieuwsAangepast

Rabobank compenseert klanten die te veel variabele rente betaalden

Rabobank komt met een compensatieregeling voor mensen die te veel variabele rente hebben betaald voor hun consumptieve krediet. 150.000 klanten krijgen een schadeloosstelling, zegt een woordvoerder. Producten die onder de regeling vallen, zijn het doorlopend krediet en producten voor rood staan.

Rabobank erkent dat bij deze producten met een variabele rente "de marktrente niet altijd goed is gevolgd". Ongeveer 15 procent van de klanten die zo'n product hadden, is gedupeerd, blijkt uit een inventarisatie. De bank noemt geen specifieke bedragen, maar een woordvoerder schat dat het meestal gaat om bedragen tussen de 100 en 200 euro, met enkele uitschieters naar meer dan 1000 euro.

De gedupeerden zijn klanten en oud-klanten van de Rabobank en haar dochters Freo en Fideaal.

Consumentenbond in gesprek met andere partijen

Rabobank moet nog uitzoeken welke klanten precies zijn gedupeerd en hoe zij schadeloos worden gesteld. De Consumentenbond wordt betrokken bij het uitwerken van de compensatieregeling, die uiterlijk in december klaar moet zijn.

De Consumentenbond is blij met het besluit van de Rabobank en noemt de compensatieregeling een voorbeeld voor andere banken waar een soortgelijk probleem speelt. Er lopen al gesprekken met ABN Amro.

De Consumentenbond wil ook in gesprek met de directies van Santander en Vesting Finance. Die laatste verzorgt de leningadministratie voor Hollandsche Disconto Voorschotbank. Hollandsche Disconto Voorschotbank is door Kifid, het klachteninstituut financiële dienstverlening, op de vingers getikt vanwege te hoge rentes.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl