'Er is sinds de crash van Jakobsen maar weinig veranderd'
De noodzaak om het wielrennen veiliger te maken bij de sprints lijkt niet hoog op de agenda van wielerunie UCI te staan. Volgens oud-prof en wielercommentator Stef Clement handelt de UCI nog steeds hetzelfde sinds de veelbesproken crash in de Ronde van Polen in augustus 2020.
Nacer Bouhanni haalde zich zondag na de Franse eendagswedstrijd Cholet-Pays de la Loire de woede van de wielerwereld op de hals, nadat hij in de eindspurt Jake Stewart een flinke duw had gegeven.
Het incident bleef zonder gevolgen, maar het had veel erger kunnen aflopen zoals bij de zware val van Fabio Jakobsen in Polen. Hij werd toen in de sprint door Dylan Groenewegen in de hekken gereden en raakte zwaargewond.
'Had erger kunnen aflopen'
"Er lijkt gewoon niets te zijn geleerd, zowel door de renners als door de organisatoren", stelt Clement, die ook een ander belangrijk aspect aanstipt. Op ongeveer twintig meter van de finish van de Franse koers bleek er een open ruimte in de boarding te zitten, waar de volgauto's af van het parcours af kunnen rijden.
"Als Bouhanni zijn actie twintig meter later had gedaan, was Jake Stewart à la Jakobsen het hekwerk in gegaan, met alle gevolgen van dien. Het had veel erger kunnen aflopen."
Voor Clement is het volstrekt onduidelijk waarom organisatoren voor dit soort gebreken niet veel harder worden aangepakt door de UCI.
"Ze handelen nog steeds hetzelfde: ze roepen Bouhanni op het matje, maar wat gebeurt er met de organisatie? We weten bijvoorbeeld nog steeds niet of de organisatie van de Ronde van Polen een reprimande heeft gehad", aldus Clement.
Het incident met Bouhanni staat volgens Clement niet op zichzelf. "Er zijn dit seizoen al talloze voorbeelden van gevaarlijke situaties. Er lijkt nog altijd niets veranderd."
Ook in de sportexplainer kwam dit onderwerp voorbij. Anders op je fiets zitten tijdens een afdaling en niet meer zomaar je bidon weggooien. De nieuwe regels van de UCI leiden tot nogal wat ophef in het wielrennen: