Burgemeester Parijs wil Champs-Élysées verbouwen tot autoluwe 'tuin'
De misschien wel bekendste straat ter wereld wordt mogelijk omgevormd tot een groen wandelgebied. Burgemeester Anne Hidalgo van Parijs heeft zich in een interview met Journal du Dimanche achter het plan geschaard om de Champs-Élysées te transformeren tot een "bijzondere tuin". Met het plan is 250 miljoen euro gemoeid.
Correspondent Frank Renout benadrukt dat het nog geen gelopen race is. "Het is een plan van een comité van lokale bedrijven dat er al sinds 2018 ligt, waar Hidalgo zich nu met één zin positief over heeft uitgelaten." De burgemeester heeft geen verdere details bekendgemaakt.
Ook de gemeenteraad moet nog akkoord gaan, maar Renout acht het kansrijk dat die instemt met het project.
Gele Hesjes
Het Élysée-comité is enthousiast over de steunbetuiging. Volgens hen is een transformatie broodnodig. "De legendarische laan heeft de afgelopen dertig jaar zijn pracht en praal verloren. Hij is verlaten door Parijzenaren en overgenomen door Gele Hesjes, stakingen, de pandemie en economische crises."
Volgens het plan moet het autoverkeer op de brede boulevard fors worden teruggedrongen, onder meer door een halvering van het asfalt. Daarvoor in de plaats moeten fietsers, voetgangers en plantsoenen ruim baan krijgen.
Een ingeschakeld architectenbureau maakte deze renders voor de Champs-Élysées:
De Champs-Élysées is als achtbaansweg verantwoordelijk voor meer luchtvervuiling dan de beruchte ringweg Boulevard Périphérique, stelt architect Philippe Chiambaretta, wiens bureau de plannen voor de "tuin" op de boulevard heeft ontworpen.
De laan is het decor voor de slotrit van de Tour de France en de militaire parade op 14 juli, de nationale feestdag van Frankrijk. Ook hebben veel prestigieuze kledingmerken en juweliers een vestiging in een van de chique panden. De Champs-Élysées behoort, samen met de New Bond Street in Londen en de Via Montenapoleone in Milaan, tot de duurste winkelstraten van Europa.
15-minutenstad
Burgemeester Hidalgo (Parti Socialiste) heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor de vergroening van Parijs, onder meer door het transformeren van wegen in voetgangersgebieden en het aanleggen van fietspaden en -snelwegen, waarbij er meerdere rijstroken voor tweewielers worden aangelegd.
Dat beleid van Hidalgo werd vorig jaar bij lokale verkiezingen beloond: de burgemeester werd met ruim 50 procent herkozen.
Hidalgo heeft de coronacrisis aangegrepen om de stad te hervormen tot een '15-minutenstad', waarbij alle voorzieningen binnen een kwartier bereikbaar moeten zijn. Ze pleit ervoor om bij stedenbouw niet langer de auto centraal te stellen. Ook werd deze zomer op een andere belangrijke verkeersader, de Rue de Rivoli, de auto grotendeels verdrongen.
Het zal echter nog jaren duren voordat de auto niet meer ruim baan krijgt op de Champs-Élysées. De straat zal niet voor de Olympische Spelen van 2024, die in de Franse hoofdstad wordt georganiseerd, worden opengebroken. Het betrokken architectenbureau mikt erop in 2030 de 'nieuwe' Champs-Élysées op te leveren.