Claire Williams, teambaas van Williams F1
NOS Sport

'Formule 1-team van Williams kon de inhaalslag niet meer maken'

We zijn te koop, wie biedt? De pijnlijke boodschap van het legendarische Formule 1-team Williams ging vrijdagmiddag als een schok door de autosportwereld. Het is nu afwachten welke investeerder opstaat.

De Britse renstal maakt dit seizoen, dat op zondag 5 juli in Oostenrijk van start gaat, nog zijn opwachting, maar daarna lijkt het einde in zicht voor het familiebedrijf, met Frank en Claire Williams als blikvangers.

Williams stond vanaf 1978 aan de start, greep zeven individuele wereldtitels, negen constructeurstitels en had legendarische coureurs als Alain Prost, Nigel Mansell en Damon Hill. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het raceteam is het overlijden van Ayrton Senna, die op 1 mei 1994 in een Williams verongelukte bij de Grand Prix van San Marino.

1994: teambaas Frank Williams met zijn coureurs Ayrton Senna en Damon Hill

NOS-verslaggever Louis Dekker bespreekt de teloorgang van de Britse renstal die na Ferrari en McLaren het langst meedraait in de Formule 1.

Waar is het misgegaan voor Williams?

"Een kwestie van budget. Het prijzengeld heeft er voor een groot gedeelte mee te maken. Als je al een paar jaar achteraan rijdt, ga je vanzelf ten onder. Williams kon de inhaalslag niet meer maken. De topteams harken het grote geld binnen en Williams moest het de laatste jaren met veel minder doen."

"Daar komt nog eens bij dat Williams altijd zijn eigen auto's heeft ontworpen en gebouwd, afgezien van de motoren. Zij hielden vast aan die ideologie en verklaarden hun zelfstandigheid heilig. Tot vandaag. Teams zoals Haas en Alfa Romeo hebben bijvoorbeeld veel Ferrari-onderdelen in hun auto's en hebben daar ook profijt van gehad."

Wat gaat er nu met Williams gebeuren?

"Wie wil deze renstal kopen? Dat is de grote vraag. De Canadese zakenman Michael Latifi is een kandidaat om Williams over te nemen. Hij is de eigenaar van een gigantische multinational in de voedingsindustrie. Zijn zoon Nicholas debuteert dit seizoen bij de Britse renstal in de Formule 1."

"Michael Latifi is onder meer eigenaar van het merk Zamzam. Je moet er toch niet aan denken dat Williams in de toekomst door het leven gaat als Zamzam Racing... De tijd zal het leren."

Frank Williams, oprichter van Williams F1

Staan er nog meer teams op omvallen?

"Williams-Renault was in de jaren negentig onverslaanbaar. Het eerste deel van die combinatie verdwijnt waarschijnlijk en ook Renault staat zwaar onder druk, maar hun voorbestaan is wel gewaarborgd."

"Het automerk kondigde flinke bezuinigingen aan, maar dat heeft geen directe consequenties voor het Formule 1-team. Renault houdt er kennelijk vertrouwen in dat deelname aan de Formule 1 lucratief kan zijn."

"Ook McLaren heeft zeventig mensen moeten ontslaan vanwege de coronacrisis, maar denkt op die manier positief de toekomst in te kunnen."

"Renault profiteert er overigens van dat er in de Formule 1 een budgetplafond komt, daarmee hopen ze beter de concurrentie met de grote teams aan te kunnen. En wellicht kunnen ze zich ook weer aan andere teams verbinden met hun motoren, zoals we dat in het verleden bij Red Bull hebben gezien met Max Verstappen. Al kende het huwelijk tussen Red Bull en Renault zoals bekend geen happy end."

Daniel Ricciardo (Renault) op het circuit van Barcelona

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl