Netflix krijgt bijna 9 miljoen nieuwe abonnees in laatste kwartaal 2019
Streamingdienst Netflix heeft er in het vierde kwartaal van vorig jaar wereldwijd bijna 9 miljoen nieuwe abonnees bij gekregen. Dat is meer dan verwacht. Het bedrijf had gerekend op zo'n 7,5 miljoen nieuwe klanten.
Netflix heeft in totaal ruim 167 miljoen abonnees in meer dan 190 landen, 27,8 miljoen meer dan een jaar geleden. De komende drie maanden verwacht de dienst 7 miljoen nieuwe abonnees te verwelkomen.
Netflix produceert tegenwoordig behalve series ook speelfilms. Daaronder zijn er twee die een Oscarnominatie hebben: The Irishman van Martin Scorsese en Marriage Story van Noah Baumbach. Ook de fantasyserie The Witcher deed het goed. De kwartaalwinst was een kleine 530 miljoen euro, op een omzet van bijna 5 miljard euro.
Concurrentie
Waar Netflix een pionier was als het gaat om streaming video, krijgt het bedrijf op dat gebied steeds meer concurrentie. Zo kreeg het afgelopen kwartaal te maken met soortgelijke diensten van Apple en Disney. Ook NBC, HBO en de start-up Quibi hebben vergevorderde plannen voor nieuwe streamingdiensten. Ten opzichte van de anderen is Netflix in het voordeel waar het gaat om kennis over de klant: het bedrijf heeft de afgelopen jaren grote hoeveelheden data over zijn gebruikers verzameld.
Met de toegenomen concurrentie wordt de vraag actueel op hoeveel diensten gebruikers zich willen abonneren, nog afgezien van het abonnementsgeld dat ze maximaal per maand willen betalen. In Nederland kost het goedkoopste Netflix-abonnement 7,99 euro per maand; Apple TV en Disney+ zijn goedkoper.
Thuismarkt
In de thuismarkt van Netflix, de Verenigde Staten, is de toegenomen concurrentie al te zien in de resultaten. Afgelopen kwartaal kreeg de dienst er maar een half miljoen klanten bij, tegenover anderhalf miljoen nieuwe abonnees een jaar eerder.
Het bedrijf maakte ook bekend dat voortaan op een andere manier wordt geteld hoeveel mensen naar een film of serie kijken. Tot nu toe telde iemand pas als kijker na het zien van minstens 70 procent van de afspeelduur. Vanaf nu wordt iedereen meegerekend die langer dan twee minuten kijkt.