Appen in houder achter het stuur gevaarlijk; maar was dat niet allang verboden?
Appen achter het stuur in een houder is net zo gevaarlijk als in de hand, concludeert een stichting die onderzoek doet naar de verkeersveiligheid (SWOV). "Maar appen achter het stuur was toch allang verboden?", dacht je misschien. Toch geldt dat niet voor appen in een houder.
Het ministerie noemt appen achter het stuur, ook in een houder, "levensgevaarlijk". Om die reden is er in Nederland sinds 2002 een verbod op niet-handsfree bellen in de auto, wat neerkomt op een verbod op het in de hand houden van een telefoon. Dat verbod werd vorig jaar juni uitgebreid naar fietsers.
Navigeren
Waarom wordt het gebruik van appen in een houder dan niet verboden? "Laat het duidelijk zijn: het is niet de bedoeling dat er app-gesprekken worden gevoerd in de auto", zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
"Maar een mobiele telefoon in de houder mag wel gebruikt worden om te navigeren. Zo'n app kan je wijzen op een omleiding of ongeval, wat goed is voor de doorstroming en de verkeersveiligheid."
Volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet is het verboden je op de weg zodanig te gedragen dat andere weggebruikers in gevaar komen, bijvoorbeeld vanwege slingeren. De SWOV concludeert dat ook appen in een houder slingeren tot gevolg kan hebben. Je zou dus kunnen concluderen dat ook appen in een houder indirect al wordt aangepakt.
Het onderzoek van de SWOV:
Omdat het in de praktijk ondoenlijk is om vast te stellen of het gaat om het versturen van een tekstbericht of om het bedienen van een navigatie-app, is een totaalverbod lastig te handhaven.
"Een totaalverbod vinden we geen goed idee", zegt de woordvoerder. "Het verrichten van simpele handelingen, zoals het bedienen van de autoradio, is ook niet verboden. We zien meer in campagnes die mensen bewust maken van de gevaren van afleiding."
Kunnen apps dan niet zo worden gemaakt dat er geen aanraking meer nodig is met je telefoon? "App-ontwikkelaars zijn daar al mee bezig. Wij roepen hen op de apps zo makkelijk mogelijk te maken in gebruik zodat ze zo min mogelijk afleiden tijdens het rijden."
Ook op andere manieren probeert de politiek appen achter het stuur terug te dringen. "Zo roepen we werkgevers op hun medewerkers niet te appen als zij in de auto zitten. Uit onderzoek blijkt dat een op de tien werkgevers van werknemers verwacht dat ze onderweg berichten lezen en daarop reageren."