Wilhelmus voorlopig geen verplichte leerstof voor Nederlandse kinderen
Het was het stokpaardje van de voormalige CDA-leider Buma en een afspraak in het regeerakkoord, maar toch hoeven Nederlandse kinderen de komende jaren op school niet het volkslied te leren. Het Wilhelmus is niet opgenomen in het conceptadvies over de toekomstige lesstof op basis- en middelbare scholen, zo melden verschillende bronnen aan de NOS.
Een commissie van zo'n 150 leraren en schooldirecteuren, die twee jaar onderzoek deed naar nieuwe lesplannen, ziet niets in het idee. "Het zingen van het volkslied beperkt veel te veel het aanleren van allerlei andere belangrijke Nederlandse waarden", zegt lerares Chantal Alkemade, lid van de werkgroep burgerschap in curriculum.nu. "Dan wordt misschien op scholen gedacht: dan zingen we het Wilhelmus en dan zijn we klaar".
Minister Slob van Onderwijs heeft wel gedacht dat deze commissie, curriculum.nu, dit plan uit het regeerakkoord vorm zou geven. Op aandringen van Buma heeft het derde kabinet-Rutte in 2017 afgesproken dat Nederlandse kinderen dit onderdeel van de Nederlandse geschiedenis, bestaande uit vijftien coupletten, beter moeten kennen.
De commissie is in 2018 gevraagd om plannen te maken voor de aanpassing van het curriculum, de verplichte leerstof voor alle Nederlandse leerlingen. De vraag over het Wilhelmus werd daarin meegenomen.
Twee jaar lang voerde de commissie gesprekken over aanpassingen in onder meer Nederlands, Engels, wiskunde, maar ook maatschappijleer. Ook is gekeken of basis-en middelbare schoolleerlingen niet meer moeten leren over digitale technologie en burgerschap.
De verplichte leerstof is al twaalf jaar oud en zowel de politiek als de leraren erkennen dat de inhoud van een aantal vakken behoorlijk verouderd is en meer gericht moet zijn op toekomstige vaardigheden.
Ketikoti-festival
Volgende week donderdag presenteert curriculum.nu in Den Haag zijn eindadvies. Het zogenoemde 'ontwikkelteam' burgerschap heeft gekozen het Wilhelmus niet mee te nemen. "Het is een veel te strikte opvatting over burgerschap", zegt Alkemade, zelf lerares op een Amsterdamse vmbo-school. "Burgerschap gaat onder meer over democratie, over het ontwikkelen van een eigen identiteit, over globalisering en de werking van de rechtsstaat."
Wel wordt in de tekst het belang van "nationale symbolen" benadrukt. Voorbeelden van deze nationale symbolen worden niet genoemd, maar gedacht wordt aan bijvoorbeeld Bevrijdingsdag, Dodenherdenking, Koningsdag, Prinsjesdag, maar ook het Ketikoti-festival, de jaarlijkse herdenking van de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen.
"Leraren op een Amsterdamse school gaan misschien liever met Ketikoti aan de slag, terwijl een gereformeerde school meer doet met het volkslied", zegt Alkemade.
Curriculum.nu wil dat leraren de vrijheid houden om zelf te bepalen hoe ze exact het voorgestelde nieuwe lesmateriaal aan hun leerlingen leren. "Wij beschrijven wat er geleerd moet worden, de scholen bedenken hoe ze dat doen."
De coalitiepartijen VVD, CDA en D66 willen nog niet zeggen wat er moet gebeuren nu het Wilhelmus niet in de curriculum-plannen staat. Voorstander CDA benadrukt dat de minister zich moet houden aan het regeerakkoord. "Daarin staat duidelijk dat leerlingen in het belang van onze Nederlandse identiteit het Wilhelmus zullen leren", aldus CDA-Kamerlid Rog.
Het ministerie van Onderwijs laat in een reactie weten dat voor alle onderwerpen "waaronder het Wilhelmus geldt dat de bouwstenen voor het nieuwe curriculum die volgende week worden gepresenteerd, verder moeten worden uitgewerkt",