112 weer bereikbaar, Grapperhaus wil uitleg van KPN-directie
KPN meldt dat de urenlange telefoniestoring voorbij is. "Je kunt weer van je vaste en mobiele telefoniediensten gebruikmaken zoals je van ons gewend bent. Alarmlijn 112 is ook weer bereikbaar", twittert de telecomprovider.
De storing begon rond 16.00 uur en duurde tot 19.30 uur. Via NL-Alert werden verschillende noodnummers verspreid omdat 112 en 0900-8844 (voor minder spoedeisende zaken) niet bereikbaar waren. Onder die nummers was per ongeluk ook De Telegraaf-tiplijn, waarna een correctie-NL-Alert volgde.
Vanwege de communicatieproblemen werden agenten en ambulances de straat op gestuurd en brandweerposten bemand. Minister Grapperhaus wil vanwege de storing dat de directie van KPN naar het ministerie komt voor een gesprek. Hij wil een robuuste oplossing. "Het moet niet morgen weer fout gaan", zegt Grapperhaus.
Hier legt Grapperhaus uit hoe hij de storing gevolgd heeft:
De oorzaak van de storing is niet bekend. Wel zegt KPN dat er geen enkele indicatie is dat het om een hack zou gaan. KPN-woordvoerder Stijn Wesselink vindt het te vroeg om over de oorzaak te speculeren en zegt dat er een pittige evaluatie komt.
"Wij zijn zelf ook niet trots dat dit heeft kunnen gebeuren", zegt Wesselink hier:
Volgens Wesselink werkt KPN met verschillende back-upsystemen, en moeten die het overnemen als het fout gaat. Uit de evaluatie moet volgens de KPN-woordvoerder blijken wat er mis is gegaan en hoe het in de toekomst voorkomen kan worden.
Te vroeg voor overzicht tijdens storing
Ook in de Tweede Kamer vragen politici zich af hoe het kan dat de back-upsystemen niet werkten. In 2012 was er een grote storing waardoor een of twee mensen om het leven zijn gekomen.
Volgens Grapperhaus is het nu nog te vroeg om te overzien wat zich in de uren van de storing heeft afgespeeld. De prioriteit lag op het oplossen van de problemen en het organiseren van hulp.
Oorzaak nog niet bekend
Wat de storing precies heeft veroorzaakt en of KPN steken heeft laten vallen, is niet bekend. Bronnen die bekend zijn met het KPN-telefonienetwerk zeggen tegen de NOS dat de fout waarschijnlijk zat in het deel van het telefonie-netwerk dat telefoongesprekken tot stand brengt. Daardoor was het starten van telefoongesprekken niet meer mogelijk. Maar waardoor die fout werd veroorzaakt, weten we nog niet.