Terwijl Sky op zoek moet naar geldschieters, groeit Team Jumbo door
Waar Team Sky plotseling op zoek moet naar 28 miljoen euro aan sponsorgeld, heeft Lotto-Jumbo aan geldschieters geen gebrek. Vanaf 1 januari gaat de Nederlandse wielerploeg, die voortkomt uit de resten van Rabobank, door het leven als Jumbo-Visma.
Beide bedrijven, zowel de Nederlandse supermarktketen Jumbo als het Noorse IT-bedrijf Visma, binden zich voor minimaal vijf jaar aan het team van wielrenners en schaatsers.
En dat in een tijd dat zelfs de meest succesvolle wielerploeg, QuickStep, lang moest wachten op een nieuwe hoofdsponsor. "Hoe wij dat voor elkaar krijgen? Langetermijnvisie", verklaart manager Richard Plugge. "Door jonge talenten aan ons te binden en die beter te laten worden. Dylan Groenewegen bijvoorbeeld. En om hen te helpen uit te groeien tot sterren."
Het zal het vertrouwen in de ploeg geen kwaad hebben gedaan dat er in 2018 liefst 33 zeges werden geboekt, waarvan 14 op conto van Groenewegen kwamen.
Of het mediabedrijf Sky uit de wielersport stapt als gevolg van de aanhoudende berichtgeving over dopinggerelateerde zaken bij Tourwinnaars Bradley Wiggins en Chris Froome, blijft gissen. De officiële lezing luidt: 'Het moment is daar om er na een decennium mee op te houden'.
Plugge wil zich er niet aan branden. Het nieuws van Sky kwam voor hem uit de lucht vallen. "Ja, ik was erdoor verrast. Jammer dat zo'n groot merk de wielersport gaat verlaten."
Haalt Sky weer hetzelfde budget?
Hij twijfelt er echter niet aan dat de Britse formatie, sinds 2010 goed voor acht eindzeges in grote rondes, een nieuwe geldschieter vindt. "Mooi dat ze het nu al bekendmaken, dat maakt de kans groter dat ze iets gaan vinden. Het lijkt me logisch dat ze weer een sponsor zullen vinden. Ze hebben een hele mooie ploeg. De vraag is alleen of zij het budget weer gaan halen."
Sky had in 2017 een budget van 39 miljoen euro, waarvan 28 miljoen euro afkomstig was van de hoofdsponsoren Sky en 21st Century Fox. Ook laatstgenoemde sponsor stapt na 2019 op.
Het budget van Jumbo-Visma stijgt door de nieuwe sponsorcontracten over de breedte - wielrenners en schaatsers - naar circa twintig miljoen euro, Er zijn niet veel teams in het peloton van 2019 die een groter budget hebben. Het geheim van Plugge en zijn schaatspartner Jac Orie: het concept dat in 2015 werd gelanceerd. Het hele jaar door exposure.
365 dagen op Noorse tv
"Voor Jumbo is het interessant dat we zoveel in Nederland op tv zijn. Die combinatie met het schaatsen is natuurlijk fantastisch. Het wielerseizoen zit erop, maar we zijn nog steeds in het nieuws, omdat de schaatsers volle bak bezig zijn. We hebben een mooi concept opgericht."
Daar sloeg Visma ook op aan. "Ze keken in eerste instantie naar het wielrennen, maar ze vinden juist de combinatie met het schaatsen heel mooi. Ook in Noorwegen is schaatsen een belangrijke wintersport. Die 365 dagen per jaar zichtbaarheid en herkenbaarheid die we al hadden met Lotto-Jumbo, daar zijn ze op ingestapt."
Door de overeenkomst groeit het budget van de formatie met een derde. In 2019 behoort Jumbo-Visma daardoor opeens tot de subtop van de wielerploegen qua budget. Kunnen ze daardoor ook renners losweken bij Sky, nu juist die ploeg een onzekere toekomst tegemoet gaat?
"Of we Wout Poels al benaderd hebben? Nee", zegt Plugge, die oprecht hoopt dat de wielerploeg Sky overeind blijft. "Ik heb liever achttien goede teams in de WorldTour die stabiel zijn, zodat we goed met elkaar kunnen wedijveren op de weg."
Over een andere mogelijke aanwinst, Wout van Aert, is nog niets nieuws bekend.