Files leiden tot ruim 1 miljard euro economische schade
Het bedrijfsleven leed vorig jaar 1,3 miljard euro schade als gevolg van files, een stijging van 3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Belangenorganisaties roepen het kabinet op om knelpunten op de weg versneld aan te pakken. Ook blijven ze aandringen op de invoering van rekeningrijden, ook al heeft dit kabinet daar duidelijk nee tegen gezegd.
Het duurste stuk snelweg ligt op de A4 tussen Burgerveen bij Schiphol richting het Prins Clausplein bij Den Haag. Stilstaan en omrijden veroorzaakten daar afgelopen jaar een kostenpost van bijna 24 miljoen euro. Dat berekende onderzoeksbureau Panteia in opdracht van belangenorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging Evofenedex.
Onlangs bleek uit onderzoek in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) dat de files de komende jaren fors zullen toenemen. "Als we nu niets doen, loopt de schade dus nog veel verder op", zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. "De aanpak van knelpunten moet daarom worden versneld en er moeten ook plannen worden gemaakt voor knelpunten waar nu niets gebeurt." Daarbij denken de organisaties onder meer aan de punten Ewijk-Paalgraven op de A50 en Everdingen-Deil op de A2.
Duurste files in 2017
Traject | Schade in miljoenen euro | |
1. | A4 knp. Burgerveen - knp. Prins Clausplein | 23,8 |
2. | A15 knp. Ridderkerk - knp. Gorinchem | 16,3 |
3. | A27 knp. Everdingen - knp. Gorinchem | 16,1 |
4. | A12 knp. Gouwe - knp. Oudenrijn | 13 |
5. | A20 knp. Terbregseplein - knp. Gouwe | 12 |
De schade ontstaat bij de vervoerders maar ook bij bedrijven die spullen te laat geleverd krijgen. Door een ontbrekend onderdeel komt bijvoorbeeld een productieproces stil te liggen. Of producten liggen te laat in de winkel, waardoor (een deel van) een verkoopdag wordt gemist.
Maar met alleen meer asfalt worden de files niet opgelost. Daar zijn vriend en vijand het over eens. Dus blijven TLN en Evofenedex pleiten voor een vorm van rekeningrijden of kilometerheffing. "En dan niet alleen voor het vrachtverkeer, zoals het kabinet nu van plan is", schrijven de organisaties.
Daarnaast zou de automobilist volgens de ondernemers ook op andere manieren gestimuleerd moeten worden om de file te vermijden. Beter openbaar vervoer bijvoorbeeld, of slimme apps die automobilisten adviseren wanneer ze de weg op kunnen.