'Dit is geen sabotage, maar wel het moment om de knoop door te hakken'
Er was afgelopen zondag nauwelijks een halve minuut gevoetbald in De Kuip toen de stadionverlichting het begaf. Om vervolgens niet meer aan te gaan. En dus ging er een streep door Feyenoord-VVV. Het voedde vervolgens de wildste geruchten.
De gasten in het Sportforum op NPO Radio 1 gaan niet mee in die complottheorieën, maar plaatsen wel kanttekeningen bij de houdbaarheid van het beroemdste stadion van Nederland.
Toeval, ironie of sabotage?
"Ik heb de theorieën wel voorbij horen komen van mensen met aluhoedjes op", zegt Simon Zwartkruis. "Die roepen nu dat de boel gesaboteerd is door de voorstanders van de komst van een nieuw stadion. Ik geloof daar niet in."
Ook Rypke Bakker en Sebastiaan Timmerman lachen om die gedachte. Timmerman: "Maar de timing was wel bizar toevallig. De commentator was nog niet uitgesproken over de spandoeken van de supporters die de Kuip willen behouden of het licht viel uit."
"Dat is gewoon botte pech", denkt Bakker. "Het gebeurt eens in de vijftien jaar. Het gebeurde namelijk ook eens bij Vitesse." Dat was in 1997 op Monnikenhuize in de Europa Cup tegen Sporting Braga.
Hoewel de forumleden in dit incident dus geen aanleiding zien om De Kuip tot de sloopkogel te veroordelen, vindt het drietal het wel hoog tijd om eens een beslissing te nemen over de toekomst van het stadion.
De Stadionclub
"Hak die knoop nou eens door. Ik snap dat het niet makkelijk is, maar dat is ook gelukt bij Ajax, Arsenal en Atletico Madrid", vindt Zwartkruis. Bakker: "Maar Feyenoord is meer aan De Kuip verbonden dan dat Ajax dat aan De Meer was. Het wordt niet voor niets 'De Stadionclub' genoemd."
Zwartkruis: "Daarom noem ik ook Atletico. Bovendien moet het gevoel in een nieuw stadion ook groeien. De Johan Cruijff Arena voelt nu als een echt voetbalstadion. Dat was het vroeger niet."
De meningen in het Sportforum waren aanzienlijk meer verdeeld over de strijd tussen Assen en Zandvoort. Beide circuits azen op een plekje op de Formule 1-kalender.
Zandvoort leek daarin de beslissende slag geslagen te hebben. "Zo werd het gebracht door De Telegraaf, maar er bleken nog wel wat haken en ogen aan te zitten", zegt Zwartkruis. Hij komt zelf uit de omgeving van Zandvoort. "Daarom weet ik: drie zonnestralen en de wegen staan potdicht."
Volgens Timmerman is het een illusie dat het met de bereikbaarheid van Assen beter gesteld is. "Ik ben vaak bij de TT geweest en dan is het ook een drama op de weg, hoor. Een collega heeft er dit jaar een paar uur over gedaan om van de parkeerplaats af te komen."
'Zandvoort is historisch'
Bakker is vanuit nostalgisch oogpunt voorstander van een race op Zandvoort. "De laatste jaren gaan er steeds meer grote sportevenementen naar sfeerloze plaatsen als Doha en Sotsji. Het zou toch mooi zijn als een historische locatie als Zandvoort dan juist terugkeert."
Toch ziet Bakker het er niet snel van komen. "Er moet nog een heleboel gebeuren. Zowel aan het circuit als aan de omgeving. Dat is bijna niet te doen in minder dan twee jaar tijd."