Drag queens lezen voor aan kinderen voor meer acceptatie
Gekleed in een gele jurk en regenboogcape leest drag queen Topsie Redfern een schoolklas van Britse peuters voor. Ze vertelt een verhaal over een meisje dat zichzelf mag zijn, zelfs als ze "stinktenen" en "paarse polka-gestipte lippen" krijgt.
Redfern is een van de dertig drag queens die Britse scholen bezoekt en daar kinderen voorleest voor de organisatie Drag Queen Story Time. Het doel: kinderen op jonge leeftijd al laten kennismaken met diversiteit en acceptatie promoten.
Het idee om jonge kinderen in contact te brengen met drag queens komt uit 2015. Een Amerikaanse moeder wilde haar zoontje toen meer leren over genderdiversiteit en bedacht de voorleesuren in de klas.
Volgens Redfern is het belangrijk dat er een rolmodel is voor kinderen die anders zijn. "In iedere klas zit een meisje dat een tomboy is, of een jongen die rond rent in een prinsessenjurk. We moeten hun laten zien dat dat oké is. Ze mogen anders zijn, ze hoeven niet te voldoen aan stereotypes."
Redfern stond afgelopen week voor de klas in Londen. Dat zag er zo uit:
In Nederland komen voorleessessies door drag queens (of drag kings) nog niet vaak voor, maar het gebeurt wel. Ook komende zaterdag: in een Nijmeegse bibliotheek gaan een drag queen en een drag king peuters en kleuters voorlezen uit een boek over diversiteit.
De deelnemende drag king is Suus te Braak, die soms door het leven gaat als mannelijk alter ego Dan. "Zo kwam de bibliotheek in Nijmegen bij ons. Die vroeg of we een keer langs wilden komen, geïnspireerd op Drag Queen Story Time."
"We willen laten zien dat je kunt zijn wie je bent", vertelt Te Braak. "Dat het niet uitmaakt als een jongen een jurk aantrekt. Dan ben je niet meteen een meisje of homo, dan ben je gewoon een jongen met een jurk aan."
Volgens Philip Tijsma, woordvoerder bij homobelangenorganisatie COC, kun je niet jong genoeg beginnen met voorlichting. "De samenleving is divers: jongens vallen op jongens, meisjes vallen op meisjes of allebei. Het is belangrijk dat dat voor jonge kinderen vanzelfsprekend wordt."
Zulke voorlichting wordt aangepast naar de leeftijd van het kind, zegt Te Braak. We hebben het altijd over zaken binnen de leefwereld van het kind. Bij de allerjongsten gaat dat vooral over vriendschap: mogen twee jongens elkaar hand vasthouden op het schoolplein bijvoorbeeld?"
Bij voorlichting voor hele jonge kinderen worden vaker voorleesboeken gebruikt, zegt Tijsma. "Een boek gaat bijvoorbeeld over een schaapje dat een biggetje wil worden; een ander over dieren die op zoek gaan naar de kleuren van de regenboog."
Kritiek
Niet iedereen is positief over dit soort voorleesmiddagen. In de VS protesteren sommige conservatieve groepen tegen zulke evenementen, vaak naast de bibliotheek waar de kinderen worden voorgelezen. In Louisiana beloofde een burgemeester de voorleessessie af te gelasten, die binnenkort plaats zou vinden.
Toch is Te Braak niet bang dat er negatieve reacties op de voorleesmiddag zullen komen. "Het eerste doel van de middag is entertainment: ik wil de kinderen een leuke middag geven. Ik ga niet actievoeren of rondlopen met spandoeken en pamfletten."
Kinderen vinden het vooral leuk om voorgelezen te worden, door wie dan ook.
Daarnaast hebben kinderen nog een heel open blik, denkt Te Braak. "Ze hebben nog geen mening over wat wel en niet kan. Dat zie ik ook bij mijn jonge nichtjes en neefjes. Ze luisteren naar Sinterklaas, en net zo goed naar Pino van Sesamstraat. Ze vinden het vooral leuk om voorgelezen te worden, door wie dan ook."
Ook zelf had Te Braak baat gehad bij zo'n voorleesmiddag, denkt hij. "Dan had ik veel eerder begrepen wie ik ben. Ik wist niet wat het was om homo zijn, of wat dat woord betekende. Door er vroeg mee te beginnen, kun je op latere leeftijd iets betekenen."