Restaurants boos: Thuisbezorgd zet commissieverhoging door
Gesprekken tussen duizend horecaondernemers en Thuisbezorgd om een commissieverhoging tegen te houden zijn op niets uitgelopen. De horecaondernemers probeerden via het initiatief Horeca in Actie de verhoging van de commissie van de bezorgsite te voorkomen.
Op dit moment krijgt Thuisbezorgd voor elke bestelling die via de website wordt gedaan zo'n 12 procent commissie. Dat ontvangt het van elk restaurant dat een klant krijgt via het platform. Tot nu toe verliep dat altijd zonder problemen.
Maar nu heeft Thuisbezorgd aangekondigd de commissie te verhogen naar 13 procent. Voor veel ondernemers gaat dat te ver. De eerste jaren van de bestelwebsite vroeg het slechts 6 procent commissie aan de restaurants.
950 restaurants
Horecaondernemers zijn bang dat Thuisbezorgd de commissie later nog verder zal verhogen. Het initiatief Horeca in Actie verenigt boze restauranthouders die de commissieverhoging willen tegenhouden.
Dat verzet kreeg een serieuze omvang: ruim 950 restaurants sloten zich bij het initiatief aan. Horeca in Actie vroeg Thuisbezorgd de restauranthouders te zien als collectief, om zo een lagere commissie af te dwingen.
Maar de actie blijft tot dusver zonder resultaat. "Ze willen geen water bij de wijn doen, ze weigeren ons als collectief te zien", zegt initiatiefnemer Sleman Mirza.
"Het is eten of gegeten worden"
Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen zegt de verhoging van de commissie te moeten doorvoeren vanwege buitenlandse concurrentie.
"De prijsverhoging is nodig omdat we internationaal concurreren, we zijn een verlieslatend bedrijf en we hebben te maken met hele grote buitenlandse concurrenten." Groen zet alles op alles om de de Nederlandse markt te blijven domineren en buitenlandse spelers voor te zijn. "Het is eten of gegeten worden in deze markt."
Thuisbezorgd als monopolist?
Mirza, restauranthouder in Enschede, is teleurgesteld in de plannen van Thuisbezorgd. Hij is vooral bang dat de bestelwebsite zijn monopoliepositie verder zal versterken. Zo denkt hij dat restauranthouders straks ook bij Thuisbezorgd de voorraad moeten inkopen.
"In onze gesprekken gaf Thuisbezorgd aan zelfs bezig te zijn om ook als leverancier op te treden", vertelt Mirza. "Wij hebben aangegeven dat we dit onacceptabel vinden en dat we ons als collectief hiertegen zullen verdedigen."
Niet op eigen site goedkoper
Wat Horeca in Actie ook tegen de borst stuit, is de zogeheten 'pariteit-clausule'. Die clausule verbiedt restaurants op hun eigen website een lagere prijs voor maaltijden te hanteren dan via Thuisbezorgd.
Koninklijke Horeca Nederland vindt zo'n clausule zorgelijk. Voorzitter Robér Willemsen zegt met horecaondernemers te praten en binnenkort ook met Thuisbezorgd. "Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?"
Eigen bestelsite
Het restaurant van Mirza zal vanaf januari rekening moeten houden met een commissie van 13 procent bij elke bestelling via Thuisbezorgd. Wel hoopt hij via een eigen platform, dat hij binnenkort lanceert, ook klanten te kunnen bedienen. "Dat wordt een website waar restauranthouders die zich daarbij aansluiten ook direct aandeelhouder worden. Zo'n constructie vind ik veel eerlijker."
Geschatte omzet maaltijdbezorgdiensten 2016 (Bron: FSIN Food500)
Bedrijf | Omzet in euro's |
Thuisbezorgd | 420.000.000 |
Foodora Nederland | 17.500.000 |
Hungry | 17.500.000 |
Deliveroo Nederland | 12.500.000 |