Strengere regels Facebook voor met name politieke advertenties
Facebook komt met strengere regels voor advertenties. Voortaan wordt er een link bijgeplaatst om duidelijk te maken wie de adverteerder is. Volgende maand begint in Canada een proef met de link op Facebook, Instagram en Messenger.
De nieuwe regels zijn aangekondigd vlak voor een hoorzitting in het Amerikaanse Congres over inmenging van Rusland in de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016. Door Rusland gesteunde personen en groepen zouden via sociale media advertenties hebben verspreid om die verkiezingen te beïnvloeden.
Volgens Rob Goldman van Facebook, verantwoordelijk voor de advertenties, zijn de nieuwe regels van toepassing op alle advertenties, maar hij schrijft erbij dat het vooral bij politieke boodschappen van belang is dat de gebruiker weet wie erachter zit.
Verkiezingen
Naast een link in de advertentie die laat zien wie de adverteerder is, komt Facebook op termijn met aanvullend beleid voor advertenties die specifiek rond verkiezingen worden geplaatst.
Voor het plaatsen van zo'n verkiezingsadvertentie moet de opdrachtgever eerst zijn identiteit en locatie opgeven. Ook wordt de adverteerder verplicht om duidelijk te maken wie heeft betaald voor de advertentie.
Facebook is bezig met de ontwikkeling van technieken om de identiteit van adverteerders die niet meewerken, alsnog te achterhalen.
Eerder kondigde Twitter al aan zijn advertentiebeleid om te gooien en met name aan politieke advertenties strengere eisen te stellen.