Van Kamergotchi tot Netherlands second: de kracht van Zondag met Lubach
De Gouden Televizier-Ring ging dit jaar naar televisieprogramma Zondag met Lubach. Niet heel gek, want het televisieprogramma scoorde hit na hit de afgelopen seizoenen. Van het item waarin Nederland werd voorgesteld aan Donald Trump (America first, The Netherlands second?) tot de Kamergotchi: het programma heeft al genoeg viral items gecreëerd.
Afgelopen week ging een filmpje van het programma nog viral. In de video haalde Lubach uit naar de liefde voor vuurwapens van Amerikanen en deed hij een oproep om de 'wapenziekte' NRA te genezen.
De 'wapenziekte' NRA was een parodie op de echte NRA, de National Rifle Association, de Amerikaanse belangenvereniging voor wapenbezit. Het filmpje is inmiddels al bijna 2 miljoen keer bekeken.
Een week eerder scoorde Lubach ook al. Het programma besteedde toen aandacht aan de Wet op de Inlichten- en Veiligheidsdiensten, ook wel de Aftapwet of Sleepwet genoemd. In een filmpje van dertien minuten legde hij uit welke bevoegdheden de geheime diensten allemaal krijgen om online communicatie af te luisteren als de wet wordt ingevoerd.
Ook besteedde Lubach aandacht aan een initiatief van vijf studenten: zij proberen zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om een referendum over de wet te organiseren. Na het programma steeg het aantal handtekeningen razendsnel en lag de website Sleepwet.nl er zelfs even uit. Begin deze week werd de grens van 300.000 handtekeningen voor het houden van een referendum gehaald.
Zondag met Lubach is inmiddels aan de zevende serie afleveringen toe. De eerste werd uitgezonden op 9 november 2014 en trok toen 319.000 kijkers. Het programma werd daarna snel populairder.
In de eerste seizoenen interviewde Lubach bekende Nederlanders en had hij een vaste sidekick: een pratende handpop en tech-expert Salamander Klöpping, een parodie op Alexander Klöpping. De kijkcijfers waren toen nog niet heel hoog en lagen tussen de 200.000 en 400.000 per week.
In seizoen 4 werden de verslaggevers Steye van Dam en Tex de Wit geïntroduceerd, die 'live' verslag doen. De kijkcijfers lagen toen boven de 500.000 kijkers per week. Het vijfde seizoen, in een nieuw decor, creëerde nog hogere kijkcijfers: gemiddeld waren er rond de 600.000 kijkers.
Seizoen 6 begon met een enorme hit: het introductiefilmpje over Nederland voor de Amerikaanse president Donald Trump. Het filmpje ging de hele wereld over.
In het filmpje werd ons land op 'Trumpiaanse wijze' geïntroduceerd bij de president: "Dear Mr. President, welcome to this introduction video about the Netherlands. It's gonna be a great video. It's gonna be absolutely fantastic."
De ondertitelde variant van het filmpje werd 25 miljoen keer bekeken, de Nederlandse versie 10 miljoen keer.
Het succes was zo groot dat andere Europese programmamakers ook hun land gingen presenteren aan president Trump.
Kamergotchi
Een maand, in februari van dit jaar, later ging Zondag met Lubach weer viral. Deze keer met de Kamergotchi: een app waarbij je naar analogie van het spel Tamagotchi, dat jaren geleden populair was, voor een politicus moet zorgen.
"Hou je lijsttrekker zo lang mogelijk in leven door hem eten, aandacht of kennis te geven. Zoveel politieke invloed had je nog nooit", stond er in de toelichting bij de app.
Het zesde seizoen kreeg veel hogere kijkcijfers: bijna elke aflevering keken er minstens een miljoen mensen. En bij die kijkcijfers waren de kijkers na de uitzending nog niet meegeteld.
Ook het zevende seizoen begon succesvol. Voor de eerste aflevering deelde het programma een trailer van de serie Game of Thrones, waardoor het leek alsof er een spin-off van de serie zou komen.
De video, die geplaatst werd op een anoniem YouTube-account, werd miljoenen keren bekeken over de hele wereld. De spin-off zou zich afspelen in deze tijd en heette Westeros. Een paar dagen later maakte Lubach bekend dat de trailer door zijn redactie was gemaakt.
Ook de kijkcijfers van het zevende seizoen liggen elke week rond de miljoen. En gisteren won Zondag met Lubach dan de Gouden Televizier-Ring. Na al die viral filmpjes en stijging van kijkcijfers is het moeilijk om het niet eens te zijn met Lubach, want zoals Lubach hij zelf al zei: "Wat ontzettend terecht."