'Brandmerk' op groenten en fruit scheelt bergen plastic
Een biologische groothandel in Nederland geeft steeds vaker stukken groente en fruit met een laser een 'brandmerk'. En daardoor hoeven die niet meer in plastic verpakt te worden.
De biologische producten moeten in de supermarkt onderscheiden kunnen worden van 'gewone' groenten. Ook omdat klanten anders de biologische variant stiekem kunnen afrekenen als de goedkopere, gewone, variant. Normaliter gebeurt dat dus met een plastic verpakking.
Courgettes
Biologische avocado's en stukken gember bij supermarktketen Hoogvliet en mango's en courgettes bij Albert Heijn krijgen nu zo'n laserbrandmerk. De groenten en fruit zijn ook in trek in het buitenland. Naar Duitsland, België en Zweden exporteert groothandel Eosta onder meer komkommers, pompoenen en zoete aardappels.
Eosta uit Waddinxveen was het eerste bedrijf in Europa dat de techniek, natural branding geheten, gebruikt. Onlangs begonnen ook groothandels in Engeland en Spanje ermee.
Michaël Wilde van Eosta steekt zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken: "We hebben voor één klant - ICA in Zweden - uitgerekend hoeveel plastic er wordt bespaard. Op jaarbasis gaat het om 750.000 verpakkingen. Met die hoeveelheid folie kun je twee keer de wereld rond."
Ook supermarkt Hoogvliet heeft uitgerekend hoeveel plastic ze besparen door de 85.000 biologische avocado's en 20.000 biologische stukken gember te laten branden: "Ruim 100.000 dus per jaar. Dat vinden wij als innovatief bedrijf belangrijk. Een innovatie waarmee we veel verpakking besparen", zegt Ed van Venrooij van Hoogvliet.
Eetbaar
De techniek werkt als volgt: met een laag-energetische koolstofdioxidelaser wordt de buitenste laag van de schil lokaal verhit. Daardoor verdampt het pigment. Het is volgens Eosta een zeer oppervlakkig proces dat geen invloed heeft op de smaak, geur of houdbaarheid van een product. Ook kun je het stuk schil met het merk gewoon opeten.
De methode is geschikt voor allerlei soorten fruit en groenten, maar niet voor sinaasappels, mandarijnen, citroenen en granaatappels. Want de schil van die vruchten herstelt zich. Daardoor is het merk na een tijdje niet goed meer te zien.
Voordeel plastic
Overigens heeft plastic om bijvoorbeeld paprika's ook voordelen. Bij supermarkt Hoogvliet hebben ze het onlangs weer eens getest: paprika's die verpakt waren, bleven vier à vijf dagen langer goed. "We hoefden 17 procent minder weg te gooien. En dat is ook wat waard", zegt Van Venrooij.