'Duitse autobouwers vormen al jaren een kartel'
Vijf grote Duitse autoproducenten maken al sinds de jaren negentig afspraken over techniek, kosten, leveranciers en de controle van uitlaatgassen. Hiermee hebben ze de basis hebben gelegd voor het diesel-sjoemelschandaal. Dat schrijft het Duitse weekblad Der Spiegel. De koersen van de autobouwers zijn na publicatie van het bericht gekelderd.
Volgens Der Spiegel zijn zeker 200 medewerkers van Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler (de fabrikant van onder meer Mercedes-Benz) betrokken geweest bij de deals.
Schadelijke stoffen
De producenten maakten onder meer afspraken over de grootte van de AdBlue-tank, waarin een vloeistof zit waarmee uitlaatgassen worden gereinigd. De producenten zouden hebben afgesproken dat een kleinere tank volstond, terwijl die niet genoeg vloeistof bevat om de uitstoot blijvend te ontdoen van schadelijke stoffen.
Onderzoekers van het Nederlandse TNO vermoedden in 2015 al dat de AdBlue-tanks van dieselauto's te klein waren om de uitstoot voldoende te verminderen. "De tanks moeten tussen de 45 en 80 procent groter zijn, of moeten tussen onderhoudsbeurten door worden bijgevuld", schreven de onderzoekers. Dat er sprake was van kwade opzet van de fabrikanten, kon tot dusver niet worden hardgemaakt.
Wet overtreden
Der Spiegel baseert zich op informatie die Volkswagen zelf aan de Europese mededingingsautoriteit heeft aangeleverd. Hierin erkent VW dat het mogelijk kartelwetten heeft overtreden. Volgens het weekblad was de Europese kartelwaakhond de autobouwers al op het spoor, en proberen ze hiermee voor strafvermindering in aanmerking te komen.
De producenten hebben nog niet gereageerd. Maar de aandelenkoersen gleden na het bericht onderuit. Volkswagen verloor 3,4% , BMW 2,5% en Daimler 2,3%.