Airbus werkt aan zuinigere versie superjumbo A380
Vliegtuigfabrikant Airbus ontwikkelt een nieuwe versie van de A380, het grootste passagierstoestel ter wereld. Het nieuwe model, de A380plus, moet de aerodynamica van het toestel verbeteren door een wijziging aan de vleugels. Het toestel moet daardoor 4 procent minder brandstof verbruiken dan het oude model.
Naast kostenbesparing door een lager brandstofverbruik, zegt Airbus dat de nieuwe A380 ook minder onderhoudskosten heeft. Ook wordt de cabine anders ingericht, waardoor er nog meer passagiers mee kunnen.
Eerder werd bekend dat Airbus minder A380-toestellen gaat bouwen, omdat er weinig vraag naar is. Het toestel, dat sinds 2007 wordt gebruikt, doet het een stuk slechter dan de fabrikant verwachtte toen de productie begon. Ooit voorspelde de vliegtuigbouwer dat er de eerste twintig jaar zo'n 1200 bestellingen zouden zijn. Tot nu toe zijn slechts 193 toestellen afgeleverd en heeft Airbus nog 126 orders in portefeuille.
Emirates
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben geen interesse in het vliegtuig, waar 500 passagiers in passen. De helft van alle bestelde of geleverde A380's is voor luchtvaartmaatschappij Emirates, uit Dubai.
Kleinere toestellen van Airbus doen het veel beter dan de superjumbo. Zo zijn er meer dan 4500 bestellingen voor de A320neo, die een capaciteit heeft van 140 tot 240 passagiers.