Kritiek taaldocenten op inburgeringscursus
Taaldocenten hebben forse kritiek op de inburgeringscursus. Tegen Trouw zeggen ze dat de examens te moeilijk zijn en dat inburgeraars er te weinig mee worden voorbereid op meedoen in de samenleving.
Ook zijn er volgens de docenten lange wachttijden voor examens en krijgen inburgeraars geen inzage in de fouten die ze maken bij het examen. Ongeveer een derde van de inburgeringsplichtigen uit 2013, toen de nieuwe wet inging, heeft het examen nog niet gehaald. Dat zijn ongeveer 3000 mensen. De helft van hen heeft een boete gekregen omdat ze het examen niet op tijd hebben gehaald.
Gesprek bij de arts
Volgens de docenten is er bij de inburgeringscursus te weinig aandacht voor de praktijk. "Cursisten krijgen vooral theorie achter de computer", zegt Monique Schoorl van de beroepsvereniging voor docenten die Nederlands aan inburgeraars geven tegen de krant.
"Vroeger deed men opdrachten buiten de deur: naar de woningbouwvereniging, een gesprek bij de arts, vrije dagen vragen aan de werkgever."
Tien keer gezakt
Inburgeraars die het examen niet halen, krijgen volgens de beroepsgroep niet de gelegenheid om van de fouten te leren. Ze krijgen niet te zien welke vragen ze fout hebben beantwoord. Volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het te duur om telkens examenvragen te vervangen en daarom krijgen cursisten steeds dezelfde vragen.
"Zo kunnen mensen niet van hun fouten leren", zegt Marc van der Schouw van de Hogeschool Rotterdam. Hij kent verhalen van inburgeraars die tien keer voor het examen zakten, omdat ze niet begrepen wat ze fout deden.
Tegen Trouw zegt het ministerie te erkennen dat er problemen zijn. Er wordt onder meer gewerkt aan het verkorten van de wachttijd voor het examen.