NOS NieuwsAangepast

'Laat mensen op feestjes vertellen over alcoholcontroles'

"Te hard rijden of met alcohol op achter het stuur: mensen gaan zich anders gedragen als ze weten dat er niet gecontroleerd wordt", zegt oud-verkeersofficier Koos Spee over de halvering van het aantal alcoholcontroles. "We hebben die controles dus hard nodig."

En juist die controles zijn flink gedaald van zo'n 6000 in 2013 naar nog geen 3100 in 2016. Volgens de politie zijn er inderdaad minder controles, maar zijn het vooral fuikcontroles die afnemen. Die zouden steeds minder effectief worden volgens de politie, omdat mensen elkaar waarschuwen via sociale media. De politie zet daarom meer in op gerichte, individuele controles.

"Dat zou een aardige redenering zijn, als we veel politie zien surveilleren", zegt Spee. "Maar ik weet niet hoe het met u zit; ik zie heel weinig politie op de weg."

Veilig Verkeer Nederland sluit zich bij Spee aan en stelt dat de mentaliteit op de weg verruwt. "Kijk om je heen: hoeveel mensen geven geen richting meer aan? Ook dat lijkt heel gewoon te worden", zegt woordvoerder Rop Stomphorst. "Je hebt dus continu iemand nodig in het verkeer die meekijkt of we het met z'n allen nog op de correcte manier doen."

Stomphorst kan de redenering van de politie wel volgen, maar benadrukt de preventieve werking van fuikcontroles. "Mensen geven het aan elkaar door." Volgens hem is alleen de Bob-campagne niet voldoende om alcohol uit het verkeer te bannen. "Het is belangrijk dat je de rotte appels eruit haalt en mensen het gevoel geeft dat de politie meekijkt."

Oud-verkeersofficier Spee is het niet eens met de politie, die vindt dat fuiken niet meer werken. "Die alcoholfuiken hebben best zin, maar je moet niet uren op dezelfde plaats staan. Het moeten korte controles zijn, waarna je weer naar een andere plaats gaat."

Dat werkt ook nog eens zeer preventief, want er komen veel weggebruikers langs, zegt Spee. "De mensen die gecontroleerd zijn, zien sinds maanden weer eens een keer politie. En die roepen dat vervolgens op een verjaardag en op het werk. Dat is dus zeer effectief."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl