Oud-topman Volkswagen 'wist niks' van gesjoemel
Voormalig Volkswagen-topman Martin Winterkorn zegt dat hij nooit heeft geweten van het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's. Dat heeft hij verklaard tegen de Duitse parlementaire commissie die de sjoemelaffaire onderzoekt. Het is voor het eerst dat de opgestapte topman reageert.
"Ik begrijp niet waarom ik niet op de hoogte ben gesteld van de problemen bij de metingen van de uitstoot", zei de oud-topman. "Ik ben een man van transparantie; ik heb in die 35 jaar bij Volkswagen vrijwel dagelijks met medewerkers gesproken." Maar hij wist niet dat er met de software werd geknoeid, verklaarde hij.
Vanwege de grote belangstelling moest het optreden van Winterkorn worden verplaatst naar een grotere zaal. Direct aan het begin maakte hij zijn excuses. In ruim tien minuten zei hij onder meer dat het hem speet dat miljoenen consumenten zijn belazerd door Volkswagen. Maar hij voelt zich niet verantwoordelijk. "Ook ik ben verbaasd en zit tot de dag van vandaag met vele vragen."
Volgens de Amerikaanse justitie wist Winterkorn van het gesjoemel en heeft hij geprobeerd het geheim te houden.
Zwaarste moment
Niet lang nadat het Duitse concern in september 2015 onder druk van de Amerikaanse milieu-autoriteiten toegaf dat het sjoemelde met de uitstoot van stikstofoxide in 11 miljoen auto's wereldwijd, ruimde Winterkorn het veld. Voor de commissie noemde hij zijn terugtreden "het zwaarste moment in mijn leven".
Het OM in Duitsland is bezig met een onderzoek naar Winterkorn en een aantal andere Volkswagen-managers. Het gaat daarbij in eerste instantie om de vraag of de topman de financiële markten te laat heeft geïnformeerd over de sjoemelpraktijken.
Wanneer precies wist Winterkorn dat er werd gesjoemeld? En had hij niet veel eerder naar buiten moeten treden?
Nadat het schandaal losbarstte, verloor het aandeel Volkswagen 25 procent van zijn waarde. De koers is nog steeds niet terug op het oude niveau.
Pensioen
De topman kwam onlangs nog negatief in het nieuws toen onder meer bekend werd dat hij per dag een pensioen krijgt van ruim 3000 euro. Ook heeft hij nog steeds een privéchauffeur van het concern tot zijn beschikking.
Het schandaal heeft Volkswagen tot nu toe ruim 20 miljard dollar gekost aan boetes en schikkingen in de Verenigde Staten. Ook in Europa lopen er zaken.