TomTom wil zelfrijdende auto's straks de weg wijzen
"De volgende straat naar rechts."
We kennen TomTom als de maker van navigatiekastjes. Maar in het tijdperk waarin Google gratis navigatiesoftware aanbiedt op smartphones, zoekt de kaartenmaker naar andere manieren om relevant te blijven.
Het bedrijf heeft nu de Duitse start-up Autonomos overgenomen. Dit door studenten in Berlijn opgezette bedrijf heeft software en sensoren ontwikkeld om auto's zelfstandig te laten rijden.
Daar is TomTom al een paar jaar mee bezig, zonder dat daar veel over naar buiten komt. We kennen vooral de verhalen over de zelfrijdende auto van Google zonder stuur en de Tesla, waarvan een auto met autopilot aan het eerste dodelijke ongeluk met een zelfsturend voertuig veroorzaakte.
Wij zorgen ervoor dat de auto weet dat daar een zebrapad ligt.
TomTom maakt 3D-kaarten, een belangrijk onderdeel van het 'brein' van de zelfrijdende auto. "Wij zorgen ervoor dat de auto weet dat daar een zebrapad ligt", zegt topman Harold Goddijn in gesprek met de NOS.
"Dit moet de zelfrijdende auto’s een stuk veiliger maken", vervolgt hij. "Het is bedoeling dat we met de technologie van Autonomos onze kaartendienst voor zelfrijdende auto’s op de weg kunnen gaan testen."
Niet onderschatten
Volgens Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven, is TomTom een belangrijke speler op de kaartenmarkt. "Je moet hun rol absoluut niet onderschatten. Er zijn niet veel fabrikanten die doen wat TomTom doet. Daarbij zijn kaarten enorm belangrijk voor de navigatie van de zelfrijdende auto."
Toch zal het bedrijf met name drie andere spelers goed in de gaten gaan houden:
- Google, dat met Google Maps zijn eigen goede kaartendienst heeft en al jaren werkt aan zelfrijdende technologie.
- Taxidienst Uber maakt nu nog onder meer gebruik van TomTom's kaarteninformatie, maar als we dit bericht van de Financial Times mogen geloven werkt het bedrijf aan zijn eigen kaartendienst.
- En wat dacht je van de drie Duitse autofabrikanten BMW, Audi en Daimler die Nokia’s kaartendienst Here hebben gekocht om hun eigen navigatiesysteem te ontwikkelen.
Niet bang
De topman van TomTom is niet bang dat zijn bedrijf door deze reuzen, die beschikken over een flinke 'oorlogskas', van de markt wordt gedrukt. "Die is in onze ogen nog niet vol en daarnaast zullen er niet zo heel veel partijen zijn die kaarten gaan leveren", denkt Goddijn.
De investeringen die TomTom doet zullen niet direct geld gaan opleveren, zegt de topman. "Ik verwacht dat we rond 2019 of 2020 voor het eerst geld gaan verdienen aan deze technologie. Vanaf dat moment zullen er op grotere schaal auto’s op de weg komen die bijvoorbeeld op de snelweg zelfstandig kunnen gaan rijden."
Met welke fabrikant TomTom gaat samenwerken om de technologie op de markt te brengen wil Goddijn niet zeggen. Daar is het volgens hem nog te vroeg voor.