Andere wegen en borden door zelfrijdende auto's
Het lijkt toekomstmuziek, maar er wordt al flink geëxperimenteerd met zelfrijdende voertuigen. Reden voor kenniscentrum CROW en Rijkswaterstaat om te kijken hoe onder meer wegen en verkeersborden aangepast moeten worden. De organisaties komen nu met een rapport waarin ze naar de gevolgen voor de weginrichting hebben gekeken (.pdf).
De komende jaren zal het straatbeeld nog niet sterk veranderen. "Op de lange termijn, denk aan 2050 of later, kunnen rijstroken smaller worden en kunnen middengeleiders op de wegen verdwijnen. En verkeerslichten kunnen door signalen uit de zelfrijdende auto's zien hoeveel voertuigen er wachten", verwacht verkeersdeskundige John Boender van het CROW.
Hij zegt dat er wordt gedacht aan wegen met wisselstroken die in beide richtingen gebruikt kunnen worden. "De middengeleider kan dan weg en er kan meer asfalt komen op die plek."
Zelfrijdende auto's slim genoeg?
Rijstroken kunnen smaller worden omdat zelfrijdende voertuigen minder ruimte nodig hebben. Ze richten zich op markeringen en slingeren nauwelijks. Er zijn al voertuigen, zoals de Tesla, die zelf remmen. Het automerk werkt met nieuwe technieken om radarbeelden te interpreteren. Ook wordt er gewerkt aan voertuigen die niet harder kunnen rijden dan de maximaal toegestane snelheid.
Rijkswaterstaat gaat de komende jaren aan de slag met 'slimme' verkeerslichten. Die zorgen voor een betere doorstroming van verkeer en kunnen met zelfrijdende auto's communiceren. Een andere prioriteit is navigatiesystemen nauwkeuriger informatie te laten geven over hoelang een file of een brugopening duurt.
Ook wordt er gekeken welke aanpassingen er in de toekomst nodig zijn op de weg. "Wij monitoren dit, maar zolang er ook gewone auto's rondrijden, zal veel hetzelfde blijven", zegt Kai Feldkamp van Rijkswaterstaat.