Facebook pakt nepnieuws aan
Facebook gaat maatregelen nemen tegen de verspreiding van nepnieuws. Het platform gaat zogenoemde feitencheckers in de arm nemen om serieuze nieuwsberichten van leugens te scheiden.
Facebook zal het ook gemakkelijker maken om nepnieuws te rapporteren. Als genoeg mensen een bericht als 'nep' melden, zal Facebook het bericht aanmelden bij een feitenchecker.
Als een bericht als nep wordt gekwalificeerd, wordt het bericht niet offline gehaald, maar krijgt het de kwalificatie 'betwist', waardoor het bericht ook een lagere urgentie krijgt op de Facebooktijdlijn. De kwalificatie zal ook te zien zijn voor de gebruikers van Facebook.
Geld
Facebook zegt ook de mogelijkheden aan te pakken voor nepnieuwsbedrijven om zich te presenteren als bonafide nieuwsorganisaties. Eerder maakten Facebook en Google al bekend de geldkraan dicht te draaien naar websites die nepnieuws publiceren.
Nepnieuws heeft het afgelopen tijd een enorme vlucht genomen. Politieke organisaties maken gebruik van de mogelijkheden om via berichten op de sociale media de mening van het publiek te beïnvloeden.
Die berichten worden gepresenteerd als nieuws maar zijn vaak geheel verzonnen en voldoen op geen enkele wijze aan reguliere journalistieke normen rondom bronnen en feiten. Bovendien is er aan goed gelezen berichten op de sociale media geld te verdienen.
Schietpartij
In de Amerikaanse verkiezingscampagne dook geregeld nepnieuws op. Een nepnieuwsverhaal over een kinderseksnetwerk dat door Hillary Clinton opgezet zou zijn leidde zelfs recentelijk tot een schietpartij in een pizzeria.
Twee derde van de Amerikanen denkt dat nepnieuws tot verwarring leidt over de basisfeiten rond het nieuws, blijkt uit een onderzoek van het Pew Research Centre. Iets minder dan de helft zegt nepnieuws goed te kunnen onderscheiden van echt nieuws.