'Elektrisch laden wordt net als benzine tanken'
Rob Koster
Economie verslaggever
Rob Koster
Economie verslaggever
Een samenwerkingsverband van de Volkswagen-groep met BMW, Mercedes en Ford gaat op grote schaal supersnelle laadstations in heel Europa aanleggen. Op korte termijn moeten er 400 komen, en voor 2020 moeten het er een paar duizend zijn.
Het gaat om laadstations die zeven keer sneller zijn dan de huidige generatie langs de Nederlandse snelweg van Fastned en de ANWB, en ruim twee keer sneller dan de 'supercharger'-stations van het Amerikaanse Tesla.
Eerder al maakt het Nederlandse Allego (dochter van netwerkbeheerder Alliander) samen met BMW, Audi en Renault plannen bekend voor de aanleg van 25 snelle laadstations in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. In beide gevallen gaat het om laadstations met een vermogen van 350 kW. De huidige laadstations langs de Nederlandse snelwegen hebben een vermogen van 50 kW.
"Elektrisch rijden wordt als benzine rijden"
Het Nederlandse bedrijf Fastned, dat zelf inmiddels 57 laadstations langs snelwegen heeft, is opgetogen over de aankondiging van de autoproducenten. "350kW betekent dat je honderd keer sneller kunt opladen dan thuis aan je eigen laadpaal", zegt directeur Michiel Langezaal. "Met deze ontwikkeling komt er een einde aan de vrijheidsbeperking die veel mensen voelen bij elektrisch rijden. Je sluit je auto aan, kan naar het toilet, koffie halen en je bent weer weg. Net als bij een benzineauto."
Elektrisch rijden voor de massa
Tot nu toe zijn elektrische auto's die een grote actieradius hebben van meer dan 400 kilometer, vooral dure en luxe modellen als de Amerikaanse Tesla. De goedkopere auto's zoals de Nissan Leaf hebben een veel kleiner bereik. Opel en Renault brengen volgend jaar de eerste auto's voor de massa op de markt met een grotere actieradius.
Volkswagen volgt in 2018, met een nieuwe elektrische auto die volgens het concern onder de prijs van een gewone benzineauto zal zakken. Door een daling van de accuprijzen verwacht Langezaal in 2020 een omslagpunt. Elektrisch rijden zou dan goedkoper kunnen worden dan benzine rijden.
"Geen laadpaal meer nodig"
"De massa heeft geen oprijlaan", zegt Michiel Langezaal van Fastned. "Zodra elektrisch rijden voor de middenklasse interessant wordt, heb je dus een probleem met laadpalen aan huis. Als je binnen een kwartier je auto op kan laden langs de snelweg, is het niet nodig om hele binnensteden en woonwijken van laadpalen te voorzien."
Fastned wil zodra de techniek voor hen beschikbaar is zelf ook 350kW aanbieden en werkt aan uitbreiding buiten Nederland. Er wordt ook gesproken met de grote Duitse automerken, maar daar wil Langezaal verder niets over kwijt. Het samenwerkingsverband van Volkswagen, BMW en Mercedes heeft nog niet bekendgemaakt waar de supersnelle laadstations precies komen en met wie ze in zee gaan.