NOS NieuwsAangepast

'Facebook test censuur-software om Chinese markt op te kunnen'

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Facebook experimenteert met software die berichten op het platform kan censureren, schrijft The New York Times op basis van anonieme bronnen. Hiermee hoopt Facebook China in te komen, een markt met zo’n 1,4 miljard potentiële gebruikers.

Het is beleid bij veel Amerikaanse platformen om te voldoen aan lokale regelgeving. Dat betekent dat op verzoek van de overheid bepaalde berichten verwijderd kunnen worden. Dat gebeurde tussen juli en december 2015 zo'n 55.000 keer, schrijft de krant. De functie die Facebook in China wil gebruiken zou een stap verdergaan.

Direct blokkeren

Als de software beschikbaar zou komen, wordt het mogelijk om de berichten direct na publicatie te blokkeren. Facebook zou dit naar verluidt niet zelf willen doen, maar het overlaten aan een bedrijf waarmee het in China gaat samenwerken. Dat Chinese bedrijf krijgt de zeggenschap over wat er in de tijdlijn van Chinese gebruikers verschijnt.

Zo’n censuur-functie is controversieel, omdat deze tornt aan de vrijheid van meningsuiting. Het is één van de redenen waarom Google al jaren niet meer actief is in China. De internetgigant werkt inmiddels langzaam aan een terugkeer. Zo krijgt het land zijn eigen versie van de Google Play Store, waar alleen goedgekeurde apps en bijvoorbeeld films en series te vinden zijn.

Ook binnen Facebook lijkt de functie vragen op te roepen. Enkele medewerkers die betrokken waren bij het project zouden ontslag hebben genomen. Volgens de bronnen van The New York Times heeft Mark Zuckerberg geen moeite met de software. "Het is voor Facebook beter om onderdeel te zijn van een conversatie, ook al is het nog niet de hele conversatie", zei de topman op vragen van medewerkers. Ook benadrukte hij dat de plannen nog in ontwikkeling zijn.

Populair

China is een populair land onder Amerikaanse techbedrijven. De middenklasse groeit er gigantisch en is massaal online. Zuckerberg lijkt al een tijdje te flirten met het land. Zo heeft de topman Mandarijn geleerd, vorig jaar bleek dat hij dat al aardig goed spreekt.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Facebook en Google zijn niet de enige bedrijven met interesse in de Chinese markt. Voor Apple is het één van de belangrijkste landen om iPhones te verkopen. Ook taxidienst Uber zette vol in op ontwikkeling in China, maar besloot eerder dit jaar om zijn Chinese afdeling te laten fuseren met een rivaal: Didi Chuxing. Het kon de concurrentie niet aan.

Twitter is in China ook geblokkeerd. Voor zover bekend zijn er geen pogingen vanuit het bedrijf om er alsnog actief te worden. Daarnaast is Sina Weibo, het Chinese Twitter-alternatief, er flink populair dus het is de vraag hoeveel gebruikers het platform zou kunnen krijgen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl